Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Reperation av varbygel i mässing hur???

  • Bryggarn
  • Bryggarn Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34296

Jag undrar lite över korrekt tillvägagånssätt av att reparera en varbygel i mässing.
Vad jag sysslar med är att jag håller på att restaurerar en musköt från 1800-talet tillbaka till skjutbart skick.
Men jag vette fan hur jag skall laga varbygeln, man skall ju helst inte kunna se att den någonsinn varit skadad eller i allfall göra en tidsenlig lagning.
"ca 1840"
Jag laddar upp bilder på skadan.

[url=http://forumbilder.se:2pk6paul]

[/url]

[url=http://forumbilder.se:2pk6paul]
[/url]

Tanken går till att svetsa det och sedan fila till formen igen då lär lagningen bli osynlig i allfall men har alldrig försökt mig på att svetsa i detta material.
Några ideer??

Mer
5 år 8 månader sedan #34297

Det borde fungera bra med hårdlödning ,då går det också att fylla ut defekten och sedan snygga till det med filen.


Christer Johansson
  • johan sangberg
  • johan sangberg Profilbild Moderator
  • Offline
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
5 år 8 månader sedan #34299

Lödning med tenn borde vara tidsenligt riktigt och fungera. Hårdlöding blir ju mycket starkare och det skulle jag använt:lol:
//johan


Johan Sangberg
  • Bryggarn
  • Bryggarn Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34300

Ok vilket tillsatsmaterial?
Silverlod?

Mer
5 år 8 månader sedan #34301

Hårdlod med en smälttemp på ungefär 800 C, eftersom mässingen smälter vid c:a 1000 C


Christer Johansson
  • Bryggarn
  • Bryggarn Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34302

Ok en annan fråga med som slog mig. borde man inte kunna svetsa ihop detta med tig?
man har ju möjligheten att ge ganska rejält med värme på liten yta, sen använda sig av lämpligt mässingslod som tillsatsmaterial?
eller är detta alldeles för riskabelt?
Känner rent spontant om materialet beter sig någolunda som det jag arbetat med tidigare så borde det bara va att skapa en smälta i sprickan sen dutta till mer material så man får lite resning på fogen och efteråt fila ner forgen och polera upp ytan igen detta bör väl ge en osynlig lagning?
"funkar på stål i allfall" frågan är ju bara hur detta material reagerar på värme...
ska ju helst inte slå sig allt för jävligt, stål går ju att böja till i efterhand men detta spricker ju nästan man bara funderar på att böja till det lite...

Ett annat tips jag fick var att använda mig av följande mässingslod = A211.
Kan man löda direkt i sprickan eller bör jag fila till en liten spalt?
"hade man svetsat så hade jag filat ett V av sprickan"....

Detta med lödning är något jag inte gjort något vidare av innan, "bara 2 övningar på skolan för många år sedan"
Därav alla dessa frågor...

Mer
5 år 8 månader sedan #34321

Bara den som är erkänt bra på TIG ska ge sig på den där. Jag är själv rätt dålig på TIG och mina försök brukar sluta med att man smälter sönder biten. Mässing ger ju heller ingen direkt förvarning.
Yngve Nordmark som utbildar i svetsning pratar sig varm för MIG på mässing??!! Ska förstås vara med någon speciell mässingstråd (jag har inte provat).
Löda lär dock vara klockrent. Ingen risk att smälta sönder och inget behov av V-spår e.d.
Jag skulle ta silverlod för att få bra hållbarhet. Ett bra fluss typ Meltolit 770 (tror jag det hette). Även mässingslod lär gå problemfritt, dock inte lika starkt. Värma med gasolbrännare.


Har du slagit din lärling idag ??
  • Bryggarn
  • Bryggarn Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34324

Ok då är jag med lite, hur är det med förarbete ?
Bara att flussa värma och löda eller bör man fila ytan jämn?

Mer
5 år 8 månader sedan #34329

Om bitarna passar så behövs inget filande e.d. Lodet går in kapillärt.
Om det är en gammal spricka med mycket smuts så rengöring (borsta med rostfri stålborste).
Värm lodet och doppa i fluss så det fäster på lodet.
Gasolbrännaren måste vara stark nog att värma biten till "rött", tveksamt med typ skidvallare.


Har du slagit din lärling idag ??
  • Bryggarn
  • Bryggarn Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34337

Nu gjorde du mig lite fundersam "rött" blir biten röd eller smälter den bort innan ?
Kommer troligen ta det med gassvetsen alltså att värma då finns ju möjlighet att värma för hårt därför jag undrar.

Mer
5 år 8 månader sedan #34340

Biten byter färg och börjar "glöda", blir inte röd som en bit järn. Dock lätt att se att den "glöder".
Det fina med Gasol är att det är mer eller mindre omöjligt att smälta arbetsstycket om man värmer öppet.
Även om man har en liten bit som skall lödas mot en stor så kommer man inte smälta den mindre.
Har inte lött med acetylen men det förefaller som man kan råka smälta den lilla biten innan den stora är varm nog (om man klantar sig altså).
Det "enda" kluriga för dig är hur du skall hålla ihop bitarna så de inte rör sig när du löder, helst bör man kunna vända/rotera för att se att lodet nått överallt. Kanske ställa i skruvstycke och binda med ståltråd genom skruvhålet??


Har du slagit din lärling idag ??
  • johan sangberg
  • johan sangberg Profilbild Moderator
  • Offline
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
5 år 8 månader sedan #34345

Hej

Lite filmer på hårdlödning kan ju ge lite vägledning kanske. Jämn värme över materialet som skall lödas är viktigt och som sagt innan lodet dras in själv av kapillärkraften när rätt temperatur uppnås.....


Kapilärkraften ser du bra på denna filmen vid kopparlödning (Mjuklödning med tenn). Notera speciellt hur han värmer precis på rörskarven och dessutom, viktigt, värmer lite extravärme på den tjocka skruvfattningen till höger ... Ger jämn värme och så fylls det på värme därifrån...Dessutom ingen låga när lodet tillförs (Bara en första gång och då för att testa om temperaturen är riktig).

[youtube:1rbu3543]F2ySmMZ2IfA[/youtube:1rbu3543]


Klicka för fler filmer...
http://www.youtube.com/results?search_q ... l453l6l6l0


//johan


Johan Sangberg
Mer
5 år 8 månader sedan #34347

Vill inte verka messersmittig men för säkerhetsskull.... Den där videon på bild är tennlödning a.k.a mjuklödning.
Iofs exakt samma sak vid hårdlödning (silver eller kopparlod) men det behövs rejält mer värme (och annat fluss).


Har du slagit din lärling idag ??
  • johan sangberg
  • johan sangberg Profilbild Moderator
  • Offline
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
5 år 8 månader sedan #34348

Helt rätt mr_president ;D

Här kommer fler "tips" till Bryggarn.

En sak till som nämns är vikten av att det är rent där man löder. Bra att hålla koll på. Sedan tycker jag väl att har man svetsat men inte lödat något klarar man det säkert bra, fast att öva sig på skräpbitar är alltid rätt och aldrig fel. Mjulklödningen fyller inte ut så mycket men är mer ofarligt vad avser temperaturen medan hårdlödningens temperatur är mer nära mässing/bronsets smälttemperatur och då kan en olycka ske snabbt :'( :'( Acetylen/Syrgaslöding kan lätt smälta ner hela stycket så använd Gasol som presidenten skriver.

//johan


Johan Sangberg
  • Bryggarn
  • Bryggarn Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34351

Då åter står bara den stora frågan.
Hur vet jag att tempraturen är lagom på mässing?
Glödgas den som stål?
Eller gör den som aluminium dvs förändrar inte sitt utseende nämnvärt utan bara försvinner ?
Har ju ingen tempmätare som klarar att mäta upp dessa tempraturer...
Hade helst velat ha ett lite mer exakt svar än "glöder" menar vet man inte vad man ska kolla efter så kan det lätt gå fel ;)
Vilken färg osv har "glöden" på mässing?
Tackar för alla svaren än så länge ;)

Sidan laddades på: 0.269 sekunder
Powered by Kunena Forum