Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Guld och material

  • agabos
  • agabos Profilbild Författare ämne
  • Besökare
  • Besökare
10 år 5 månader sedan #28012 av agabos
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag smider i järn och har gjort vigselringar i silver och järn. Jag fick en förfrågan att göra ett par vigselringar med guld. Hur likt är det att arbeta med guld jämfört med silver? Var får jag bäst tag i guld? Lod? Fluss? Några tips på sidor på nätet?
Mer
10 år 5 månader sedan #28013 av fredrik lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej!
Det är inte så stor skillnad att jobba i guld som i silver, tycker själv det är mycket lättare då:
1. man kan punktlöda på ett helt annat sätt
2. man behöver inte tänka så mycket på lod som flyter ut (ifall man använder lod i de övre smältintervallerna) eftersom guldlod inte oxiderar på samma sätt som silverlod.
dock så blir det ju lite dyrare ifall man misslyckas... ; )
sidor på nätet:

Sargenta har fått till en hemsida nu: http://www.sargenta.se/
Men jag brukar rekommendera konrad w, enligt mitt tycke mycket trevligare personal, kan dock vara lite slarviga ibland, men de slarvar iallafall inte bort sina kundkonton, med pengar på... http://www.konradw.se/

mer corpus till folket!!!
  • agabos
  • agabos Profilbild Författare ämne
  • Besökare
  • Besökare
10 år 4 månader sedan #28203 av agabos
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för hjälpen. Jag har hört av mig till Sargenta nu för prisinfo. Jag har beställt sivergrejer från dem förr, och, ja, de verkar vara lite slarviga, men det kom ju fram till slut.
För att återgå till guldet. Jag tänkte göra ringar som är ca 1 mm tjocka och 4-5 mm breda. Har du tips om vilka utgångsmaterial som kan vara bra? Plans, plåt, tråd? Vilka profiler och vilka tjocklekar. Jag tror ringarnas profil kommer att bli ganska vanlig. Halvrunda, eller halvovala så att säga. Hur långa bit behöver jag för att göra två ringar plus ha två provringar, alltså totalt fyra? Vilket lod skall man ha? Är det bra med ett vekt som smälter tidigt, eller bättre med ett hårt? Lödvätska? Jag har en jätteflaska med lödvatten för silverslaglod som säkert inte kommer att användas de närmaste åren. Kan man använda det? :-\ Jag vill ju naturligtvis göra det så enkelt som möjligt för mig, sådan är man ju. Hur är det med guld, det behöver väl inte vitkokas eller så? Polerar man det på samma sätt som silver?
Många frågor.
Mer
10 år 4 månader sedan #28204 av fredrik lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Många frågor blir det! ; )

Ska försöka hjälpa till


1.Jag tänkte göra ringar som är ca 1 mm tjocka och 4-5 mm breda. Har du tips om vilka utgångsmaterial som kan vara bra? Plans, plåt, tråd? Vilka profiler och vilka tjocklekar. Jag tror ringarnas profil kommer att bli ganska vanlig. Halvrunda, eller halvovala så att säga.

>Det finns halvrund tråd att köpa. Vet dock inte i vilka dimensioner sargenta har, så ring dem och fråga.

2.Hur långa bit behöver jag för att göra två ringar plus ha två provringar, alltså totalt fyra?

> omöjligt att säga utan att först veta vad det är för storlek på ringarna. Men om du har tillgång till ett ringmått, eller om de går till en guldsmedsbutik och får sina mått, så räknar jag på följande vis.
Om en ring är storlek 18 (dvs. 18mm i diameter) tar man måttet 18*π (3.14) då får du fram omkretsen på ringens insida.
Sen måste du lägga på 2*materialets tjocklek för att få en omkrets där materialet får plats inom, utan att inkräkta på platsen i ringen där fingret skall vara. (är lite trött just nu men hoppas att du förstår vad jag menar. finns säkert någon pigg person som kan förklara detta bättre än vad jag kan just nu ;)

Sen brukar jag lägga på någon mm för att ha lite såg och filmån.
Så "formeln" blir: storlek*π+2*tjocklek+någon mm=
om storlek=18 och tjocklek=1
blir materialåtgången 18*3,14+2*1+någon mm= 58,52 +någon mm≈60mm
så om någon frågade mig hur lång plåtremsa man skulle behöva för att göra en ring storlek 18 skulle jag säga runt 60mm beroende på hur rakt du sågar och filar.
så behöver du 4 ringar á storlek 18...

Men sen kan det vara bra att veta att om man gör en bredare ring, måste ringen vara lite större, eftersom det är mer "kött" som ska få plats i ringen.

3.Vilket lod skall man ha? Är det bra med ett vekt som smälter tidigt, eller bättre med ett hårt?

> Jag brukar alltid ta ett så hårt lod som möjligt, med vissa undantag, vilket blir för långt att skriva om här.
Varför? Jo, för att lod skall flytta vid lägre temperaturer så innehåller de andra ämnen än vad guld är legerat av, eller i andra proportioner (?) Dvs ju högre smälttemp på lodet desto mer likt guldet i ringen.
Det är en av anledningarna, sen den mer jobbiga för oss som får jobba med dem i andrahand så att säga, alltså förminska, förstora eller ändra om dem några år senare (för av någon konstig anledning så krymper alltid vigselringar några år efter att de först togs i bruk ; )
Får jag in en ring som kunden vill att jag ska löda dit något på eller löda ihop vigsel och förlovningsringen, blir det lite jobbigt ifall jag tar ett halvhårt lod (eftersom jag antar att ringen är löd med hårt lod första gången) och ringen går upp innan mitt lod ens har börjat smälta... ja du förstår nog problemet.
(en gång till får jag påpeka att jag är lite trött, så om det är något som är oklart får du gärna säga till ; )

4.Lödvätska? Jag har en jätteflaska med lödvatten för silverslaglod som säkert inte kommer att användas de närmaste åren. Kan man använda det?

>om du har en jätteflaska för silverslaglod, skulle jag säga att det funkar säkert utmärkt. De flesta flussen är till för både silver och guld. Sen kan olika smeder ha olika syn på vad som egentligen är bäst. Sen om du inte kommer att använda flaskan på flera år, kan du nog ge bort den till någon som har användning för den. För den kommer nog inte att funka så bra när du tar fram den igen.
Har fått för mig att fluss är färskvara, någon som har andra erfarenheter av det?

5.Hur är det med guld, det behöver väl inte vitkokas eller så?

>hm... man brukar rödkoka guld... men det är inget jag rekommenderar att man ska göra hemma, ty då ingår det fina kemikalier som kaliumcyanid och väteperoxid. Detta gör man för att "öppna upp" guldet lite för att få en rödare ton.

6.Polerar man det på samma sätt som silver?

> Visst kör på! Beror lite på vad du har för polervax. men har du slip o polervax för silver, funkar det säkert lika bra på guld. Men även om detta tvistar de lärde! ; )

> som slut kläm: Jag hade en lärare (dock i skinngarvning, men tycker att hennes ord är ganska universala) som alltid sa: Ta det du har och gör det du ska! ; )

hoppas jag svarat på fler frågor än vad det kom upp nya! ; )

mvh/ En trött Fredrik

mer corpus till folket!!!
  • agabos
  • agabos Profilbild Författare ämne
  • Besökare
  • Besökare
10 år 4 månader sedan #28419 av agabos
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag tackar så väldigt! Det var bra svar. Jag skall ge mig i kast med detta och hoppas på det bästa. Jag återkommer till tråden om jag har fler funderingar och om resultatet blev bra.
  • agabos
  • agabos Profilbild Författare ämne
  • Besökare
  • Besökare
10 år 3 månader sedan #28577 av agabos
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jo, jag har fått tag i ringämnen. Det var skönt! Då slipper jag löda. Men hur är det med rödkokning? Bör man göra det och hur funkar det? Går det inte med saltsyra eller liknande?
Mer
10 år 3 månader sedan #28578 av fredrik lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Finns egentligen inget svar på den frågan. En del rödkokar för att de tycker guldet får en finare färg. Men det är ju en smaksak.

Jag har aldrig hört någon rödkoka guld med saltsyra.

mer corpus till folket!!!
Mer
10 år 3 månader sedan #28801 av JohanH
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
man kan värma upp sitt ämne och slänga det i sprit medan det är varmt. detta ska göra det rödare. har dock aldrig provat själv så vet inte var resultatet blir.

var det inte förbannat svårt så gjorde du fel...
  • agabos
  • agabos Profilbild Författare ämne
  • Besökare
  • Besökare
10 år 3 månader sedan #28804 av agabos
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
I sprit säger du..? Hmm... Jo, jag vet ju att man når den effekten om man lägger i silvret i saltsyran när det är varmt. Då behöver man ju inte vänta tills orenheterna etsas bort. Blir det något glödskal eller kopparfläckar på guld? 18 k.
Sidan laddades på: 0.106 sekunder
Powered by Kunena Forum