Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon sköldbucklor

  • martinahlsen
  • martinahlsen Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
13 år 7 månader sedan #10086 av martinahlsen
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej. Har fått en beställning på en historiskt korrekt, djävligt djup sköldbuckla. Har gjort ganska många bucklor tidigare inte fullt så djupa men väl fungerande.
Men detta med extra djupet har nu gäckat mig en tid. Har gjort tre försök med olika plåttjocklekar men det har slutat på samma sätt varje gång, att jag står och gassvetsar en spricka i toppen. Bucklorna har blivit ungefär lika djupa (visserligen de djupaste jag någonsin gjort) oavsett plåttjockleken. Nu ger jag upp tills jag har kunskapen om hur de faktiskt gjorde de här jättedjupa bucklorna en gång i tiden. Är det någon som vet? /Martin smed i Handen

och hå
Mer
13 år 7 månader sedan #10087 av Myring
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ta ett stycke plåt 1,5- 3mm beroende på vad den ska vara till. (jag rekommenderar 2mm till det mesta)
Klipp en rundel ca 20 cm i diameter

Du börjar med att slå ut bucklan lite grann, ca 2-3 cm djup och vänder den, värmer och lägger den mot en faff och knackar med penen eller en specialgjord s.k schweifhammare. Man börjar med att lägga an styckets centrum mot faffen lite snett, så att man slår mot luft men gör kontakt med faffen i botten på inbucklingen. Så snart du nått botten på första inbucklingen vrider du stycket en bit (värm om det kallnar) gör likadant tills du kommit runt ett varv. efter Första varvet kommer den att se ut som att den har en utbuktning precis utanför området du slog in. kör ett likadant varv som det första på denna buktning så ska du ha ungefär 4-5 cm material kvar till kanten, kör ett varv till, nästan precis till kanten, kanten kommer att buckla sig ch se ut som en bullform, men det är inget att oroa sig för, se bara till att den inte viker sig dubbel nånstans.
Värm i korta sektioner precis på kanten och knacka in "korrugeringen" till samma kurva som resten av stycket.

Nu kommer den att vara ganska djupt bucklad men inte djup nog för en vikingatida sköldbuckla.

Kör en omgång till från centrum till kant, så borde det börja likna nåt.

Slutforma med en omgång till, men lämna sista biten vid kanten (ca 1,5 cm) så borde djupet bli nånstans kring 8 cm och bredden ungefär lite större än en knuten näve.

Har du ingen faff så kan man ta en dragkrok till en bil och slipa lite på toppen så man får en jämn rundning.

Lycka till
  • martinahlsen
  • martinahlsen Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
13 år 7 månader sedan #10091 av martinahlsen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Fruktat att få ett svar så snabbt! Hade jag inte väntat mig. Jag går ut och provar /Martin smed i Handen

och hå
Mer
13 år 7 månader sedan #10102 av Myring
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kolla även den här länken: http://www.anvilfire.com/21centbs/armor/NormanHelmet/top_index.htm
Det var därifrån jag lärde mig hur man gjorde
Mer
13 år 6 månader sedan #11088 av Myring
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hur har det gått med "bögglera" ?;)
  • martinahlsen
  • martinahlsen Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
13 år 6 månader sedan #11125 av martinahlsen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jo, det blev nått slags halvvägs. Kunden, en gansla ung kille, vissna lite när jag varnade för att det blir dyrare än det var tänkt från början (eftersom min vanliga metod inte funkade o.s.v.) så exemplaret jag gjorde direkt blev inte fullödigt och jag behöver justera och delvis förnya verktyg för att nå ända fram så det får bli när det blir. (Om han inte kommer rusande och lovar betala vad det kostar, då gör jag det direkt). Rapporterar när det finns något att berätta /Martin smed i Handen

och hå
Mer
8 år 7 månader sedan #32805 av Olli25
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Myring skrev: Kolla även den här länken: http://www.anvilfire.com/21centbs/armor/NormanHelmet/top_index.htm
Det var därifrån jag lärde mig hur man gjorde




Har också försökt lära mig därifrån men det känns ganska svårt, men det är bara att inte ge upp!! 8)
Sidan laddades på: 0.199 sekunder
Powered by Kunena Forum