Nya inlägg

Fler ämnen »

emo egen stabilisering av trä

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 11 månader sedan #22998

Pumpen skall komma först kring jul så inget händer på detta förens efter jul som det verkar.

Va bara de...


Har du slagit din lärling idag ??
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 10 månader sedan #23188

Nu har pumpen kommit.

Försökte hårdlöda dit en nippel som passar pumpen. Fick lägga hela vakumtanken på ässjan så den glödde å sen dit med nippel å hårdlod (värma nippeln med gasol). Bara gasol räckte inte för å komma upp i temp. Nippeln sitter men om det är tätt får vi se.

Blir nog något försök att injicera epoxi någon av de närmaste dagarna.


Har du slagit din lärling idag ??
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 10 månader sedan #23206

Nära nu !!!

Provade med plexiglaset men det läckte förstås lite här å där (Först kring packningen men sen kring botten å nippel. Skit å svetsa med flusstråd (å nää, har inte köpt skyddsgas ännu men de kommer)). Har tätat med epoxi så nu ska vi se om det är tätt.

Ska prova med vatten i ett litet kärl å sedan med träbit utan epoxi. Får se om vattnet kokar när trycket sjunker

Bilagor:

Har du slagit din lärling idag ??
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 10 månader sedan #23209

Tjoflöjt nu e första försöket klart. Svårt med packning men det som fungerade bäst var typen liggunderlag.

Satte en liten behållare med vatten på botten och mycket riktigt böjade det "kall-koka". Dock sjönk temperaturen på vattnet så när jag försökte en gång till på samma skvätt var det svårare, kändes dock som tempen på vattnet var som "en kall pilsner" inte ljummet som det var i början.

Provade sedan med träbitar nersänka i vatten och det började koka/bubbla utav bara sjutton. Man verkar få hålla på å suga en bra tag för att få ut luften (och kanske vatten), efter 5 min. kokade/bubblade det lika mycke som när man startade. Man bör nog kombinera värme med undertryck


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
9 år 10 månader sedan #23210

mr_president skrev:



Provade sedan med träbitar nersänka i vatten och det började koka/bubbla utav bara sjutton. Man verkar få hålla på å suga en bra tag för att få ut luften (och kanske vatten), efter 5 min. kokade/bubblade det lika mycke som när man startade. Man bör nog kombinera värme med undertryck


//Olof Nilsson
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 10 månader sedan #23211

Ska plåga er med resultaten var lugn ;)

Intressant att du nämner att vatten kan ge irrelevanta fenomen. Fick en ganska liten inträngning av vatten såg jag när jag sågade bitarna som var nedsänkta ?? Trodde det skulle trängt in mer eftersom så mycke luft rymde ut (som det såg ut). Vatten har väl iofs inte de bästa vätningsegenskaperna (eller vad det heter)?

Skulle vilja börja prova med något som är billigare än epoxi men har likvärdiga egenskaper, någon billig träolja eller något sådant (gärna infärgad så man kan se vad som händer). Utspädd motorolja (men vad ska man spä med som har högre kokpunkt än vatten?) Nåt förslag ? Vad är kokpunkten på lacknafta för det är väl det som billig träolja innehåller mest ? Terpentin har jag en hel del av å även rå/kokt linolja. Rå linolja ska ju tränga in bra å den kokar väl först vid 180 eller nåt sånt, kanske kan va nåt å prova me... ?


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
9 år 10 månader sedan #23212

Lacknafta har ett kokpunktsintervall mellan ca 100 -200 grader vid normalt lufttryck.
Men ideen med att använda olja är nog inte så dum, ju högre kokpunkt vätskan har desto lägre tryck kan du ha innan det börjar koka, och börjar det koka så kommer inträngningen i träbiten att bli lidande. ditt experiment med vattnet hade nog gått bättre om du inte hade sänkt trycket såpass mycket att vattnet började koka, för då kokade du ju bort det vatten som lyckas tränga in i biten..


//Olof Nilsson
Mer
9 år 10 månader sedan #23227

Jag följer denna tråd med intresse. Det är mycket spännande att se hur det går för dig.

Jag tror som SCB säger att du inte skall nå kokpunkt med den "vätska" du prövar med. Jag tror att om du använder svart motorolja och en ljus träbit så borde du kunna få se ett ganska bra resultat. Men det är förstås bara en gissning.

Kämpa på! ;)

/E


Emil Schönning
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 10 månader sedan #23230

Nån_som_känner_nån som håller på med tryckimpregnering av trä??? Borde finnas lite att lära av dem. Kör de med både vakuum och tryck.

Hur länge håller de undertrycket ? Har de trät i impregneringsvätskan hela tiden eller "torr" suger man trät först och tillför vätskan sen eller något sådant.

Provade med linolja och det kommer rätt mycke bubblor ur träbiten. Oljan skummar rätt friskt när trycket sjunker. Bubblorna från träbiten får oljan att skumma över behållaran (av bubblorna typ inte kokning).

Just nu tror jag man skall suga träbitarna "torra" under en längre tid (typ flera timmar eller över natten eller nåt sånt) och sedan tillföra epoxi och göra en sista slutsugning just innan man låter träbiten suga i sig epoxin.


Har du slagit din lärling idag ??
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 10 månader sedan #23237

Här kommer resultatet av dagens tester.

Jag provade med en träbit som jag satte torr i kammaren och körde vakuum på i ca 1 timme. Då hände just ingenting vad man kunde se. Sedan släppte jag tillbaks luft, tog ut och fyllde på rå linolja i syltburken som träbiten stod i. Satte tillbaks i kammaren och började suga. Resultatet syns på filmen, det skummade av bara fn...

Man ser ner i kammaren genom locket som är 1" plexi. Burken är en vanlig 1l syltburk där jag satt en skruv genom locket som håller träbiten nere så den inte flyter. I locket är ett ca 10mm hål gjort för att jag skall kunna fylla olja och för att trycket skall nå träbiten (det är genom det hålet det skummar). Den lilla plåtvinkeln ovanpå skummet ligger över 10mm hålet för att det inte skall skumma/stänka på plexiglaset (vilket det gjorde då man använde vatten)

Min slutsats är att en jäkla massa luft (eller om det möjligen är vattenånga + luft) lämnar träbiten. Oljan som blir liggande på botten skummar inte vid undertryck utan det är luften/ångan från träbiten som gör det (jag gjorde andra försök när det inte skummade över så jag kunde se oljan på botten).

Värmde hela lådan när jag körde träbiten torr. Satte hela kammaren på en lös spisplatta så den blev ljummen. Kände på träbiten när jag tog ut den å den va lite ljummen (tänkte de va bra för att få ut allt vatten som då kokar bort). När botten var va 60 gr (man kunde inte ha kvar handen mer än nån sekund) kokade oljan på botten vid fullt undertryck.

Får fundera på om man skall tillföra epoxin "utifrån" utan att släppa på undertrycket

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.


Har du slagit din lärling idag ??
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 10 månader sedan #23251

Hittade följande om tryckimpregnering av virke,

"Vakuumtryckmetoden börjar med att utsätta virket för högt vakuum. Det skapar undertryck i träets ihåligheter. Sedan, med bibehållet vakuum, fyller man på med impregneringsvätska. Därefter sätter man det hela under 12-14 bars tryck. Tryckfasen varar alltifrån några minuter upp till flera timmar, beroende på vilken kvalitet man vill uppnå. Därefter släpper man trycket, pumpar ut vätskan och utsätter virket för vakuum igen. Därmed avlägsnar vi överflödig impregneringsvätska. Avslutningsvis släpper man in luft och impregneringsprocessens tekniska del är klar. Vad som återstår är den kemiska fixeringen, en kemisk bindning av kemikalien vid träet. Det är en process i viloläge, vars längd beror dels på kemikaliens art, dels på den förhärskande temperaturen."

Behövs nog både vakuum och tryck, trodde vakuum skulle räcka.. :'(


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
9 år 10 månader sedan #23273

hittade en liten fin vacumkammare igår på nätet , har skickat en förfrågan till kina på den å deras vacumpump, vill ju gärna ha priser , men tyvärr så hade den inget genomskinligt lock, men locket drogs fast med 4 tvingliknande konstruktioner så därför skulle ju den funka även att köra tryck i . finns de fler intressenter så kan man ju samhandla, hur tjockt plexi behövs om man skulle trycksätta burken med låt säga 12 kilo ?? nån som vet det , räcker det med samma som för vacumsugning eller blir det större eller mindre påfrestningar ??
volymen på burken var på 10 liter å ja behöver den till vacumsugning av guldsmedsgipset vid formtillverkningen.
har tyvärr ingen bild just nu men det kommer så fort jag fått fram priser å bra bilder om intresse finns . jag kommer med allra största sannolikhet att beställa åt mig själv .


Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 10 månader sedan #23277

Jag är intresserad så en bild å pris skulle smaka fågel. Hör av dig Dan om/när du får svar.

Finns ju sån där tank som används till färgsprutor (t ex. rödfärgning med faluröd). En sån skulle man få tag i.

Jag köpte vacuumpump med hög- och lågtrycks-manometer (klocka). Inser nu att klockan har man inte mycke nytta av. Lågtrycket är typ normalt eller max däremellan behöver man inte mäta i mitt fall (även skalan är så "liten/kort" så man kan inte läsa av den på lågtryckssidan). Däremot behöver man en ventil för att släppa tillbaks luft å den finns på klockan så den använder jag. När man trycker med tryckluft kan man använda manometern till däckpåfyllaren.

Är nästan klar med trycktanken som jag skall prova trycksätta bitarna i. Nu bara för att kunna testa blev det ett vanligt 2" bevattningsrör med gängad ände där jag har en propp. Gör inge om det läcker lite i gängorna, bara låta kompressorn stå med trycket på.

Jag använder 1" plexi för firman jag besökte hade en lagom skrotbit av det. Firman i USA som säljer vakuumtankar för gjutning använder 1/2" plexi (länk finns postad tidigare i denna tråd)


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
9 år 10 månader sedan #23286

lägger ut info här så fort jag fått ett svar


Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 10 månader sedan #23294

Nu har jag provat å trycka bitar i min nybyggda 2" tryck-tub (en bit bevattningsrör med gängad propp å anslutning för kompressorn)

La några bitar i tuben. bla rötad björk, vakuum_tryckt_gran och inte_vakuum_tryckt_gran. Täckte med olja och tryckte till 7 bar i ca 1 timme. Den rötade björken blev nära nog helt genomoljad men på granbitarna blev det inte särskilt djup penetrering. Sorgligt nog tycktes det vara liten skillnad mellan den granbit som va vakuumbehandlad å den som inte va de, hade nog trott att det skulle göra större skillnad.

Har svårt att se hur man skulle kunna få in epoxi i t ex. färsk torr ek och liknande med denna metod


Har du slagit din lärling idag ??
Sidan laddades på: 0.290 sekunder
Powered by Kunena Forum