Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon egen stabilisering av trä

Mer
11 år 8 månader sedan #23376 av Ugluk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

mr_president skrev: <snip>
Har en 60mm hydralkolv som lätt kan kopplas till traktorn, behöver inte köpa just något för att prova med den. På sikt vore det nog skönare att trycka med vatten dock. Ett jäkla grisande med olja.
<snip>

Borde det då inte vara enklare och säkrare att använda en högtryckstvätt? Det funkar ju förstås inte om du ska ha ett konstant tryck över en längre tid, men det kanske inte behövs?
Jag minns att jag såg en website en gång där några killar tillverkade expansionskammare till 2-taktsmotorcyklar genom att svetsa ihop utskurna plåtar till rätt form, svetsa dit en nippel och "blåsa upp" med en vanlig högtryckstvätt. Vätska låter sig ju inte komprimeras som gaser gör, så någon explosionsrisk fanns inte. I värsta fall sprang kamrarna läck och fick svetsas om..

Fördelen med tvätten är ju att du kan sätta ett buntband på munstycket och vara trygg på andra sidan en byggnad om bara skarvsladden räcker..

Learning by doing; Trial 'n error..
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 8 månader sedan #23393 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har funderat på högtryckstvätt. Första försöket blir nog med traktorn dock för det enda jag saknar just nu för å prova är en 1/2" -> 3/4" nippel sen kan jag sätta den där ena kolven till plogen sitter. Då har jag även manometer och tryckutjämnare så jag inte skjuter hydraulpumpen på traktorn. Om det funkar ska jag nog byta till vatten.

Här står om diesel effekten. Visste inte att det fanns, men tydligen kan hydrauloljan smälla inuti cylindern om det kommer in luft, därav namnet diesel effekten. Verkar dock vara farligast för packningar inte människor utanför, ska dock läsa på lite till.

Borde kunna hända i en lufthammare får man för sig, men trycket kanske inte är så högt i cylindrarna där ??

http://www.insidersecretstohydraulics.c ... sue01.html

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 8 månader sedan #23394 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har läst om lufthammare som har drabbats av dieseleffekten men det verkar vara ganska ovanligt. det är ju inte enbart trycket som är avgörande utan även kompressionstiden samt luft/bränsleblandningen som måste vara rätt.
Ökar man trycket riktigt långsamt så hinner den bildade värmen hinna försvinna innan man når flampunkten..
Men jag än ändå lite nervös för att experimentera med hudraulsystem, det är en jägarns massa energi som bara väntar på att släppas lös.
Borde det inte räcka gott med den förhållandevis stora tryckskillnaden mellan vakumet och 8-10 Kg från en kompressor??
180 bar... Brrr....

//Olof Nilsson
Mer
11 år 8 månader sedan #23395 av martin_smed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hade det inte varit lättare om Ni höll Er till järnbitar..... ;D ;D
Martin i Lysekil.

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan #23688 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Träffade en forskare på SLU i Uppsala. Han forskar på traditionell rötimpregnering av trä.

Enligt honom ska det inte vara något problem att injicera i trä med vakuum + tryck. Dock är det viktigt att dra vakuum "torrt" på trät först innan man släpper in vätskan. Vätskan skall således tillföras utifrån. På så pass små bitar som knivskaft skall inte mer än 8 bars tryck behövas (förutsatt att vätskan är lättflytande).

Högre tryck (typ 180 bra) trodde han inte på.

Vidare trodde han att de i USA använder en monomer (enkomponent) som polymeriseras (härdas) med t ex. värme. Låter vettigt för då skulle man inte klegga igen ventiler å annat samt kunna hälla tillbaks överskotts "epoxi". Ska kolla upp detta.

Har köpt prylar för att kunna modifiera kammaren för att kunna tillföra expoxi från utsidan.

Har inte gett upp riktigt än....

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 7 månader sedan #23692 av dan610324
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
hoppas verkligen att du inte ger upp nu när du kommit så långt , kör du på principen jag sa med kulventil å slang ner i burken ??det borde kunna fungera ypperligt . kanske ännu bättre med en nålventil eftersom den är lättare att reglera .

funderar ju själv på att bygga en oljeimpregneringsanläggning för lite större bitar .

finns det någon som vet hur tjockt material det behös i en tub ca 200 mm diameter å 1500 lång som ska vakumsugas å trycksättas ???

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
11 år 7 månader sedan #23695 av ruter
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ja
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan #23696 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det blir slang ner i burken.

Ska prova med en vanlig ballofix. Lyckades dock inte få besked hur en sån mår om man drar vakuum på den men det visar sig (står bara vad den tål i övertryck, inte undertryck i spec'en).

Vad gäller tjocklek på tub så tror jag inte den behöver vara alls särskilt tjock så länge den är rund. Det är gavlar och lock som är lurigt. Såg när jag var inne på Dahl att de har kupade ändar och "bult-förbands-ringar". Ändarna är gjorda för trycksatta system och var i svartjärn så de kostar nog inte så mycket.

Köpte själv 2st 200mm (invändigt) bult-förbands-ringar (vet inte va de heter) som jag skall sätta på min vakuumkammare. Kostade 300:-+ moms styck. Va galvade men de hade bara galvade. Bilden är från forskarens mindre tryck-kammare men det är den typen av bult-ring jag köpt.

Tryck i gammal motorolja så står den sig till nästa istid

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Mer
11 år 7 månader sedan #23702 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

mr_president skrev: Ska prova med en vanlig ballofix. Lyckades dock inte få besked hur en sån mår om man drar vakuum på den men det visar sig (står bara vad den tål i övertryck, inte undertryck i spec'en).

Om du moterar den så att flödet går åt det tänkta hållet så borde väl tryckförhållandet bli snarlikt (1 -> 0). Normalfallet tryck mot kranen och neutralt efter

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan #23826 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
nytt försök med ombyggt kammare. Tillför epoxi utifrån ner i burken med träbiten. Körde lite värme oxså under vakuumfasen för att få bort ev. fukt i trät. Nu ska expoxin härda å sen får vi se vare blev...

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan #23885 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Blev en bra vecka detta. Svetsen rockar å träbitarna är helt genomplastade ;D ;D

Provade såga och polera träbiten som genomgick den "nya" processen. Den är helt genomplastad och går att polera, den har inte trä-egenskaper längre (slår inte ut flisor, går ej att kratsa med kniv etc.)

Nu använde jag en dyr tunnflytande UVSA epoxi. Ska prova med polyester å se vare blir. Den är typ 6 ggr billigare (100:-/l på Biltema). Ska även prova på lite olika träslag, körde bara björk denna gång.

Nu får UVSA killen spika igen affären för detta va ju ingen match......moahahahahahahahaaaaaaaaaaaaaa

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 7 månader sedan #23890 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

mr_president skrev: Blev en bra vecka detta. Svetsen rockar å träbitarna är helt genomplastade ;D ;D
....moahahahahahahahaaaaaaaaaaaaaa


[size=400:1do6k093] .GRATTIS !!!

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
11 år 7 månader sedan #23931 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Otroligt roligt att följa din tråd... ännu roligare att du lyckades. Kan du inte fota resultatet?

/E

Emil Schönning
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
11 år 7 månader sedan - 11 år 7 månader sedan #23933 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
;D Det va roligt att läsa hela detta projekt! Grattis och det vore som sagt kul med en skarp bild på resultatet :-* Noterade att denna tråd nu är 5:a på forumets top 10 utifrån antal svar!! Kolla statistiken här...

//admin

Johan Sangberg
Last edit: 11 år 7 månader sedan by Johan Sangberg.
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan - 11 år 7 månader sedan #23935 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Här kommer en bild på en isär-sågad bit masurbjörk. Biten på bilden är ca 40x30x20mm (från början ca 40x30x40). De vita ränderna är inte penetrerade på denna bit. (samma bit även som polerad på 2 sidor, uppe och fram)

Denna är stabiliserad med polyester från Watski som är lätt infärgad med violett färgning för att man skall se var den tar vägen.

Dock håller jag på att mixtra med att späda polyestern och dels värma den. Det var kallt (ca 10) när jag körde och polyestern var tämligen seg.

Försökte på ek men det gick inge bra med kall polyester så nu försöker jag med utspädd å lite varm.

Försöker oxså med styren monomer som jag skall dels prova å späda polyestern med men även att försöka få den att polymerisera sig i sig själv. Den är tunnflytande som attans.

[attachment=0:1h00rd2q]<!-- ia0 -->stabbad_bjork.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:1h00rd2q]

[attachment=1:1h00rd2q]<!-- ia1 -->smide 008.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:1h00rd2q]

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Last edit: 11 år 7 månader sedan by mr_president.
Sidan laddades på: 0.229 sekunder
Powered by Kunena Forum