Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon egen stabilisering av trä

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 6 månader sedan #24656 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
30cm fixar jag. Vilket träslag använder du SCB ?

Man skall dock spara lite material så man har att slipa på så man inte får den "råa" ytan med en massa plastklet. Att slipa går bra vet jag, hur det är att svarava vete fåglarna men det kan du ju prova och rapportera.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 6 månader sedan #24695 av Ludwig
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

mr_president skrev: 30cm fixar jag. Vilket träslag använder du SCB ?

Man skall dock spara lite material så man har att slipa på så man inte får den "råa" ytan med en massa plastklet. Att slipa går bra vet jag, hur det är att svarava vete fåglarna men det kan du ju prova och rapportera.


Vad SCB använder vet jag inte, men jag gör skaften av ask ;) Tanken var från början att svarva först och stabilisera sen, men då kommer det inte bli av om jag känner mig själv, mina leveranstider ligger på 1-2 år i genomsnitt :D

Klurgubbe i unga år
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 2 månader sedan #26111 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tänkte bara visa min senaste vakuum/tryckkammare.

3" bevattningrör med snabbkoppling. Har även satt en säkerhetswire mellan kropp å lock så locket inte flyger i ansiktet på en av misstag.

Kör tryckluft till ca 8bar i denna. Funkar klockrent på björk och "öppna" träslag. Tjorvar fortfarande lite vad gäller täta träslag som ek å gran.

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 9 månader sedan #30477 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Letade tidigare som attans efter en oaccelererad plast och fick idag hem den. Den är inte accelererad och härdar därför inte förens vid ca 70 grader. Nu hoppas jag att jag kan låta ämnet ligga i över-/undertryck så länge jag vill för att sedan sparka igång polymeriseringen (härdningen) med hjälp av värme. Med lite tur kan man även behålla plast med iblandad härdare en längre tid utan att den härdar, man slipper då plastpåsar mm och kan köra plasten direkt i kammaren och sedan bara slå ut den eller lägga i en ny bit. Nu hoppas jag att trät även väter sig själv med plast på samma sätt som en träbit skulle göra i vatten. När jag provat med vatten så har även gran blivit helt mättat efter några dagar eller så.

Vi får se men en ny epok börjar sannolikt med denna plast.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
8 år 4 månader sedan #33252 av smedjans
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har du någon ritning och förklaring på hur man kan göra egen stabiliserings kammare, har en morbror som är nyfiken på detta han håller på med allt möjligt i trä.

Mvh
Janne
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 4 månader sedan #33258 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Köp ett färgtryckfat från Jula så har du en färdig. Går att båda trycka och dra vakuum i. Annars finns det ju bilder mm i denna tråd. Utöver det finns inget färdigt.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
8 år 2 månader sedan #33427 av mydeza
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

mr_president skrev: Letade tidigare som attans efter en oaccelererad plast och fick idag hem den.

Vi får se men en ny epok börjar sannolikt med denna plast.



Blev det så och i så fall vad är det för plast (och var skulle man kunna få tag på den?)
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 2 månader sedan #33432 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag specialbeställde från Båt & Byggplast men det vart just inge bra. Man kunde iofs låta det "dra" väldigt länge men sen ville det inte härda riktigt hårt utan förblev lite "kletigt". Polyester verkar heller inte helt bra med trä.

Nu är jag inne på att prova med polyurethane-lack av golvlacks typ (antingen vatten eller oljebaserad). Det fina med den är att den inte härdar alls utan torkar genom avdunstning och har (tror jag) hög torrhalt. Då kan man dra vakuum på biten och sedan låta den ligga under "vatten" 1 vecka eller så. Sedan ta upp och torka i ugn e.d. Man borde få en bra stabilisering som man sedan avslutar med att lacka den färdiga ytan ytterligare när man är klar med formgivningen. Denna typ av lack är ju gjord för trä och bör därför vara "kompatibel" på rätt sätt.

Lacken förbrukas ej heller utan bara det som absorberas går åt så länge man håller tätt.

Har köpt lack men ej kommit till skott med tryckning.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
8 år 2 månader sedan #33438 av mydeza
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hmm, om den torkar genom avdunstning är det då inte ett problem om den är inne i en träbit? Det borde ju bli så att det är färgen på ytan som torkar först och det kommer ju att kapsla in det som finns inne träbiten, eller hur.

För att färg/lack med lösningsmedel skall torka så måste lösningsmedlet ut men det borde väl gå om det är tunna bitar men undrar om det blir bra på lite tjockare prylar.

Men det är ju värt ett försök, så lycka till.
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
8 år 2 månader sedan #33439 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
så tätt att det inte torkar efter en tid (i ugn?) tror jag inte det blir. Vidare kommer den yta som "friläggs" vid sågning/slipning torka när den kommer fram.

Även polyester innehåller lösningsmedel (styren) och det fungerar. Men sågar men en ny yta kommer styrenlunkten fram.

Sen kanske det blir kletigt och obra men det återstår att se.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
8 år 2 månader sedan #33441 av mydeza
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag tror faktiskt att värme kan öka risken för problem med att ytan torkar först, bäst vore väl om du kunde värma inifrån (hur det nu skulle gå till)...

Men polyestern härdar ju via en kemisk reaktion mellan polyester och härdare, det gör nog inte en enkomponent poly lack, den härdar antagligen via avdunstning av lösningsmedel.

Nåväl, som du säger det visar sig! Det vore ju himla bra om det blev just himla bra!
Mer
7 år 9 månader sedan #33927 av Jan-Erik
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej! jag skulle gärna vilja höra dina fortsatta erfarenheter i detta om du nu fortfarande testar.
Mer
7 år 8 månader sedan #33977 av ejnar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
[attachment=0:3oakqjar]<!-- ia0 -->mer knivmatrial 002.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:3oakqjar]Hur går det med stabiliseringen av trä ?? Her funderas det över om det är möjligt att använda Celluloselack för ändamålet . Har ett par småbitar till kniva som med fördel kan stabiliseras
Bilagor:
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
7 år 8 månader sedan #33978 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Cellulosa-lack "fungerar" nog men har så väldigt låg torrhalt så efter att lösningsmedlet försvunnit så blir det inte mycke kvar som stabiliserar. Sen är den inte vattenfast vill jag minnas?!

Jag är inne på pouleretanlack (lär mig aldrig stava det det skitordet :D är nöjd i min okunnighet ) som jag tror fungerar. Dock lär man inte fylla tomrum helt då den oxså har "låg" torrhalt. Inte värre dock än att man får lacka utsidan extra när man är klar med formen på skaftet. Denna lack har väldigt bra utomhus exenskaper, blir ju hårdare ju blötare den blir typ.

Har alla grejor men har inte fått "arslet ur" för å testa.

Man sänker biten under lacken i t ex. en syltburk. Drar vakuum och sätter därefter på locket (biten under ytan). Låter stå i 1 vecka eller så. Torkar i ugn vid 60 grader eller nåt.

Som jag nämnt tidigare så fungerar processen med vakuum på alla träslag när man använder vatten (väger före - efter). Det vattnet tillåter (iom att den inte härdar) är ju att biten får ligga och dra och bli "naturligt" mättad på vätska. Alla plaster som härdar ger en kort "pot life" som inte erbjuder tillräckligt lång tid för vätning (timmar som bäst).

"allt" fungerar på björk så ska ni ha en utmaning så kör gran. Funkar det på gran funkar det på allt annat. Lätt att mäta mättnad oxså eftersom skillnaden är så stor. Ek ger liten skillnad så inte helt lätt å veta resultatet. Kan verka bra men sen när lösningsmedlet lämnat så är viktökningen minimal.

Bitarna som USA bolaget gör luktar lösningsmedel i mitten trots att de legat flera år. Det är inte styren vill jag påstå.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
7 år 8 månader sedan #33979 av ejnar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hur stora bitar går att stabilisera ? Som her typ 200-300 mm ?[attachment=0:36pvkjte]<!-- ia0 -->kniv m. og bruno vargspår 010.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:36pvkjte]
Bilagor:
Sidan laddades på: 0.185 sekunder
Powered by Kunena Forum