Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon SV: Skaftet på min kniv.

  • Haidar
  • Haidar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 4 månader sedan #20033 av Haidar
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
ÖÖh
Det här är kanske inte rätt tråd men... det får väl duga. Hur gör man träskaftet? Jag har försökt en gång men det passade bara inte.

En smed behöver smehalva, en halv smed är hälften smehalva, en smehalva är en halv smed, en halv smedja räcker åt varken halv smed eller smehalva.
Mer
12 år 4 månader sedan #20036 av Patrik
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det är ju lite olika beroende på om du ska ha genomgående tånge eller inte...

Du måste borra med en borr som är mindre än tången är tjock...
borra gärna flera hål bredvid varandra...för att få bort så mycket som möjligt men se till att hela tiden inte göra större hål än tången med borren.

Ta en hålsåg (t ex ett sticksågsblad som du har gjort spetsigt mot spetsen och satt i ett handtag) och såga upp hålet tills du har en hyfsad passning. Var noga med att inte få hålet så stort att det blir glapp. Använd gärna småfilar för att få till det bra.
Oftast har man en platta med annat material först för att dölja ev misstag på trähandtaget.
Fyll ut hålet med epoxylim och pressa i tången och sätt i press (ev platta måste på först...).

Det finns massor av böcker som beskriver detta bra, kolla på närmsta bibliotek så hittar du säkert några.

Lycka till!

/Patrik
Mer
12 år 4 månader sedan #20038 av Lidskjalf
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om man vill att tången ska passa exakt i skaftet ska man kunnan göra så att man borrar ett litet hål och sedan glödgar tången och bränner upp hålet till tångens form. Har alldrig provat det själv men det borde funger.
Mer
12 år 4 månader sedan #20050 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Här visar en riktigt duktig kille hur han gör ett knivskaft. Du kan titta igenom det och skala bort lite så får du ett bra sätt att göra knivar på.

http://www.algonet.se/~diver/knivskola.html

MVH
Emil

Emil Schönning
Mer
12 år 4 månader sedan #20054 av Patrik
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag har provat att bränna igenom ett skaft också, det kan fungera ganska bra men man får ingen snygg yta i ändarna, det måste täckas.

Man bör förborra för att se till att komma igenom där man tänkt sig...

Sedan måste man vara noga med att släcka fort så att det inte fortsätter brinna i hålet.

Sedan bör man inte bränna allt som behövs utan avsluta med lite sågning/filning för att få en bra passning mot träet och inte bara ett lager kol som ska hålla skaftet. Då blir det inte lika långvarigt...

/Patrik
Mer
12 år 4 månader sedan #20070 av Dark_Jester
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Patrik skrev: Sedan bör man inte bränna allt som behövs utan avsluta med lite sågning/filning för att få en bra passning mot träet och inte bara ett lager kol som ska hålla skaftet. Då blir det inte lika långvarigt...


Det beror nog mycket på träet tror jag. Själv brände jag endast in tången på min vikingakniv och den höll för allsköns misshandel i mer än fyra år (sedan tappade jag honom, annars hade han nog hållt längre). Skaftet i detta fallet var gjort av jakaranda.

Of all the elements; Earth, air, fire and water, man stole only one from the gods: Fire. And with it, man forged his will upon the world!

http://www.nordanvinds.se
  • Haidar
  • Haidar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
12 år 3 månader sedan #20327 av Haidar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nåväl, nu har jag en uppfattning om hur jag ska göra skaftet. Följande dilemma är: vilket träslag ska jag använda? ... okej, dumt ställd fråga. Vilka träslag är finast (gärna exotiskt mönster) i kombination med lättast att få tag på och hårdast? Det är alltså de tre egenskaperna jag vill ha.
Och om någon känner till någon som säljer bra träskaftmaterial i närheten av Trollhättan, sju mil norr om Göteborg vore jag tacksam att få en hemsideaddress eller något

En smed behöver smehalva, en halv smed är hälften smehalva, en smehalva är en halv smed, en halv smedja räcker åt varken halv smed eller smehalva.
Mer
12 år 3 månader sedan #20331 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag tycker du skall försöka få tag i en bra bit masurbjörk. Den är snygg som attan när man oljar in den med linolja. Den rör sig väldigt lite eftersom den är "vriden" i strukturen. Små sprickor och gropar kan du lätt fylla igen med slipdamm blandat med epoxy.

Nästa steg är att köpa en bit stabiliserat trä. Det kostar väldigt mycket men är det "bästa". Det är epoxybehandlat trä, som inte behövs oljas.

MVH
Emil

Emil Schönning
Mer
12 år 3 månader sedan #20332 av Patrik
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det finns massor av olika träslag som är fina, ta du och beställ någon katalog från en firma som säljer material för knivtillverkning, t ex Nordell Knives... http://nordellknives.com/
Det finns fler men jag hittade ingen mer länk...

Smaken är ju som baken, delad....

/Patrik
Mer
12 år 3 månader sedan #20356 av Dark_Jester
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om du ska använda stabiliserat trä, ANVÄND ANDNINGSSKYDD!!! Epoxy-damm är INGENTING du vill andas in för det är INTE bra för lungorna. Varför jag alltid använder "vanligt" trä!

Of all the elements; Earth, air, fire and water, man stole only one from the gods: Fire. And with it, man forged his will upon the world!

http://www.nordanvinds.se
Mer
12 år 3 månader sedan #20358 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det behöver inte vara stabiliserat för att det skall vara otrevligt. Många träslag, främst exotiska, innehåller en del riktigt aggressiva allergener. Googla på "wood toxicity" så finner ni gott om information.

//Olof Nilsson
Sidan laddades på: 0.268 sekunder
Powered by Kunena Forum