Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Damask knivar - Nybörjare

  • AceGuz
  • AceGuz Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #35932

Melchior skrev:

Läste lite mer på sidan hans och där står det:

"Next it's time to light fire to the forge. First I heat the billet to cherry red temperature and take the billet out of the forge to tighten those slabs more closely together with a few hammer blows. After that I sprikle some borax over the billet. (PICTURE 2)"

Så det är kanske kameran som lurar en att tro att det är varmare än vad det är. :)

Så kan det vara, Emil :)
Ska fundera lite lite det där med glödskal. Vi strävar ju efter perfektion här :)

Ska bli riktigt kul ikväll och se om vi kan börja smida ut en form av de ämne som börjar bli klart.
Vi har två ämnen på G, en som ska delas för andra gången och vällas ihop för att då ha 160 lager, samt ett annat ämne som ska delas för första gången.

Eftersom det är våra första damask-knivar så testar vi lite olika tekniker och arbetssätt. Vi visste ju inte ens om vi skulle kunna lyckas med detta i kolässja, men än så länge verkar det gå fint.

På det första ämnet, när vi svetsade ihop det så hamrade vi lite lätt på det för att "trycka" ihop det lite innan vi strödde borax på det. Vet inte om det är så bra, om vi ska diskutera glödskal som då kan bildas i mellan bitarna?

Vi får se hur långt vi kommer ikväll. Nu börjar det rycka lite i hammar-handen :)

Stay tuned!


Stuck In The Metal With You
  • AceGuz
  • AceGuz Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #35933

Tänkte bara dela med mig av en både cool och snygg design på knivar. Detta är dock inte damask, men det vore inte dumt att göra samma i ren damask.
Eller vad tycker ni?

[attachment=0:3rciud6m]<!-- ia0 -->snyggt.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:3rciud6m]

Bilagor:

Stuck In The Metal With You
Mer
4 år 8 månader sedan #35934

Låter toppen! Testa teknik och tillvägagångssätt.
Att hamra lite på det spelar nog ingen roll alls. Det som spelar roll är temperaturen, vid ett visst antal grader bildas det glödskal. Om det då kommer in syre mellan stålbitarna finns det risk för problem.

Kämpa på och låt oss inte vänta på att få se resultaten. Mer bilder åt det hungriga forumet. :)

/E


Emil Schönning
Mer
4 år 8 månader sedan #35938

magnusn88 skrev:

.........Ni hittar nog inte någon märkning om fabrikat på hammaren, troligtvis bara skylt från återförsäljaren.

Precis som Magnus säger, endast skylt från återförsäljaren, hatten av ;) !

[attachment=1:pamf0bxq]<!-- ia1 -->IMG_2155_liten.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:pamf0bxq] [attachment=0:pamf0bxq]<!-- ia0 -->IMG_2152_liten.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:pamf0bxq]

//Simon

Bilagor:
Mer
4 år 8 månader sedan #35939

Jag skulle först vilja gå tillbaka till förra gången i smedjan, jag hade problem med att min 10lager's paket vred sig i fjäderhammaren och jag var tvungen att först för hand slå den tillrätta och sen i fjäderhammaren, det som hände vara att en vällning lossnade, det var inget direkt problem då det hände i änden, nära handtaget och kunde sedan skrotas av till nästa steg. Jag antar att lärdomen är att se till att vällningarna tar ordentligt!?

[attachment=0:14zlysgg]<!-- ia0 -->IMG_2156_liten.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:14zlysgg]

//Simon

Bilagor:
Mer
4 år 8 månader sedan #35940

Melchior skrev:

......En del hugger av nästan igenom på mitten och sedan slipar rent, viker ihop och väller igen. En del hugger två hack på 1/3 och viker ihop, på så sätt tripplar lagren. Slipar rent och sedan väller igen.

Vet en riktigt duktig knivmakare som jag tror väller tre billets på en gång. Smider ut, låter svalna, kapar upp i fem delar, lägger i syra i ett tag. Staplar, svetsar och sedan väller igen. På så sätt behövs bara två vällningar... exempelvis 16-20 lager att börja med, x5 = 80 - 100. ./E

...nästa steg alltså, slipa av det med vinkelslipen och sliptrissa och sedan kapa paketet i bitar om 4-6cm (beroende på hur lång den har blivit med fjäderhammaren), min blev ganska lång och jag kunde kapa den i 6 delar....

[attachment=3:22xjo9u2]<!-- ia3 -->IMG_2162_liten.jpg<!-- ia3 -->[/attachment:22xjo9u2]

...sedan slipades kanterna på bitarna lätt av för att de ska ligga tätt mot varandra då de sex tiolagersbitarna ska bli 60 och svetsas sedan ihop + ett handtag!

[attachment=2:22xjo9u2]<!-- ia2 -->IMG_2163_liten.jpg<!-- ia2 -->[/attachment:22xjo9u2]
[attachment=1:22xjo9u2]<!-- ia1 -->IMG_2165_liten.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:22xjo9u2]
[attachment=0:22xjo9u2]<!-- ia0 -->IMG_2168_liten.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:22xjo9u2]

...Paketet välldes sedan ihop med och slogs ut till 19cm lång vilket sedan kunde kapas i fyra bitar och är redo för den sista vällningen som då ger 240 lager ;D !

//Simon

Mer
4 år 8 månader sedan #35941

Medans den första paketet svalnade (innan kapning) så påbörjades paket 2.... :D

[attachment=1:24kc1wsf]<!-- ia1 -->IMG_2170_liten.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:24kc1wsf]

I nya järnsmidesboken visas två typer av mönster som kan skapas på damaskknivarna, den ena skruvas och den andra görs till "vågor" som sedan bankas ut (samma som Melchior's tips på M.Kulelius's videos) men är det någon som vet hur man får till de som är på bilderna (nedan)?

[attachment=0:24kc1wsf]<!-- ia0 -->nya järnsmidesboken.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:24kc1wsf]

Hur ska man tänka? Vad blir snyggast? Självklart är ju smaken olika men är det några metoder som passar till ex. bäst för 150-300 lager och andra för 600-1200? Jag personligen vill ju att mönstret ska synnas snarare än att vara diskret, har det bara med etsningen att göra?

Många tack för hjälpen!

//Simon

Bilagor:
Mer
4 år 8 månader sedan #35942

Melchior skrev:

......Kämpa på och låt oss inte vänta på att få se resultaten. Mer bilder åt det hungriga forumet. :)

/E

;)

//Simon

Mer
4 år 8 månader sedan #35945

Fasiken va ni levererar! Bra kämpat!

När det gäller avancerade mönster så är det lite trixigt. De knivar som ni länkar till är "multibar" dvs olika sorters damask staplat ihop med nickel mellan, det är svåra saker och kanske bättre om ni tar lite mindre steg först. :)

Börja med "ladder", dvs rak damask som man skär ut spår i och sedan smider ut. Det blir den vågiga damasken.
Går också bra att ta och borra ur hål i biten och sedan smida ut, då får man ögon.
Sedan är det vriden damask som är bra att testa. Värm upp riktigt jämnt och varmt och sedan vrid en herrans massa. Snyggt och häftigt. Detta är också grunden till andra mönster.
Testa också att göra 'W' mönstret då man smider ner ämnet vridet 90 grader. Staplar och sedan tar ett tvärsnitt av biten.

Men det är inget som hindrar er att testa med multibar om ni känner för det givetvis.

Kämpa på!


Emil Schönning
Mer
4 år 8 månader sedan #35951

Melchior skrev:

.........När det gäller avancerade mönster så är det lite trixigt. De knivar som ni länkar till är "multibar" dvs olika sorters damask staplat ihop med nickel mellan, det är svåra saker och kanske bättre om ni tar lite mindre steg först. :) !

Det har du nog helt rätt i :D ! .....hursomhelst, varför är detta svårare än att välla ihop bara damskbitarna?


Melchior skrev:
.........Testa också att göra 'W' mönstret då man smider ner ämnet vridet 90 grader. Staplar och sedan tar ett tvärsnitt av biten

Hittade en lathund för detta: http://www.patternwelding.info/patterns ... s-pattern/

Tack för visat intresse!

//Simon

Mer
4 år 8 månader sedan #35957

Det är inte svårare att välla ihop, kanske om man använder nickel... Men det som händer är att man investerar otroligt mycket tid. Och om man har en kass vällning i första så blir det ju känsligt.


/E


Emil Schönning
Sidan laddades på: 0.242 sekunder
Powered by Kunena Forum