Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Damask knivar - Nybörjare

  • AceGuz
  • AceGuz Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #35902

Jag vet att det finns många trådar om just detta ämne på Antracit. Jag har läst en hel del av dem, vilket är kanon.
Denna tråd handlar mera om att berätta om och dela våra erfarenheter av damask-smide på total nybörjarnivå.
Vi håller till i Krokeks hembyggdsförenings smedja vid Svintuna kvarn. Vi startade med smide för någon månad sen, med förhoppning att kunna börja med damas-smide såmfort som möjligt. Vi gick igenom de grundmoment som man bör ha koll på innan man börjar. Sträckning, breddning, stukning, böjning, vridning, m.m.

Nu till vårt första försök till damaskkniv-smide.

Steg 1: Skaffa stål, vi köpte 15n20 och 20c från Nordells. Vi putsade upp dem något med borsten innan vi delade dem 5x5cm. Totalt har vi då 10 lager.

[attachment=2:2zfw763u]<!-- ia2 -->steg1.png<!-- ia2 -->[/attachment:2zfw763u]

Steg 2: Vi la ihop stålen, varannan 15n20 varannan 20c. Pinnsvetsade kortsidorna, svetsade på ett blötjärnet som handtag *.
Sedan in i ässjan, värma till smidesvärme(lätt gult). Försiktigt slå ihop paketet, borsta av och på med borax. Vi har testat lite olika men en omgång med borax innan vi kör upp till vitvärme.
* Vi har upplevt problem med att blötjärnet släpper efter att par vändor i fjäderhammaren. Troligtvis har det med vinkeln på järnet att göra. Vår fjäderhammaren är ganska låg så vi behöver hålla järnet i samma höjd för att inte få för mycket kraft i svetsfogen. Någon som har några tankar kring detta får gärna dela med sig?

[attachment=1:2zfw763u]<!-- ia1 -->steg2.png<!-- ia1 -->[/attachment:2zfw763u]

Steg 3: Sträcka ut stålet, vi har sträckt ut stålet till ca.20cm. Vi delar ämnet i 4 delar och svetsar kortändarna med ett handtag. Slå ihop försiktigt, på med borax. Värm upp till vitvärme och väll ihop. Nu har vi 40 lager i stålet. Nästa gång har vi 160. På detta sätt kommer vi snabbt upp i lager.

Detta är ett pågående projekt. Tanken är att lägga upp lite bilder på hur arbetet fortskrider. Håll tillgodo så länge och kom gärna med tips och frågor.

På bilden nedan har vi 40 lager.
[attachment=0:2zfw763u]<!-- ia0 -->steg3.png<!-- ia0 -->[/attachment:2zfw763u]

Bilagor:

Stuck In The Metal With You
Mer
4 år 8 månader sedan #35903

Det blir aldrig för många sådana hör trådar! :)

Här kommer några tips.
Slipa av ämnena ordentligt så de blir blanka innan ni staplar dem. Kan bli inneslutningar annars.
När ni värmer upp paketet första gången gå bara upp till mörk rött innan ni sprinklar på lite borax, precis så varmt så boraxen smälter in via kappilärkraften. Detta gör att ni inte riskerar några glödskal mellan bitarna.

Om jag förstått det rätt så väller ni i kolässja! Grymt bra flr det är svårt!

Kämpa på och släng in mer erfarenheter och lösningar!


Emil Schönning
Mer
4 år 8 månader sedan #35904

Spännande tråd. Melchior hjälpte mig med första mönstervällningen någon månad tillbaka och är riktigt duktig. Lycka till med vikningarna och jag ser fram mot slutresultatet!

MVH

En till som precis börjat

Senast redigerad: 4 år 8 månader sedan av lewisite.
Mer
4 år 8 månader sedan #35906

Bra jobbat i kolässja ! Kul å se resultatet när ni har härdat, då sanningen kommer fram .... ;)

Om skaftet lossnar är det sannolikt mer träning i hammaren som gäller. Skaftet skall inte böja sig när du slår på ämnet, då håller du fel vinkel (sannolikt för högt).

Prova smida på ett armeringsjärn eller nåt annat långt skrot. Smid ut en spets eller nåt och kontrollera att det inte blir en vinkel på "skaftet". Vänd upp/ner så blir felet tydligare (lättare att se/känna).

Sen skadar inte ett rejät skaft, jag kör 20mm armeringsjärn med rätt kraftiga svetsar. Dock om man börjar bocka fram och tillbaks så lossnar ämnet.


Har du slagit din lärling idag ??
Senast redigerad: 4 år 8 månader sedan av mr_president.
Mer
4 år 8 månader sedan #35912

Hej Alla,

Jag heter Simon och det är jag och Gurra, aka AceGuz, som håller till i smedjan i Kolmården (se bild)!

[attachment=0:3sxc1nm7]<!-- ia0 -->image.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:3sxc1nm7]
Tack för alla tips hittills och hoppas på fler längs vägen (det kommer vi säkerligen behöva ;) )!

Med vänlig hälsning
//Simon

Bilagor:
Mer
4 år 8 månader sedan #35916

Välkommen till forumet Simon.

Så otroligt kul att se er progress.

Är det en ABNO som ni smider i?

/E


Emil Schönning
Mer
4 år 8 månader sedan #35918

Tack så mycket Melchior!

Det kan det mkt väl vara, vi ska troligen dit imorgon och ska kolla om jag hittar några stämplar på den!

//Simon

Mer
4 år 8 månader sedan #35919

Trevlig smedja, lagom många städ också:-) Ni hittar nog inte någon märkning om fabrikat på hammaren, troligtvis bara skylt från återförsäljaren. Men det är en Abno! Mycket trevlig hammare dessutom, har en tråd med lite olika verktyg som är till just Abno.

Nu lite mer ontopic, jag har oxå börjat med Damask för inte så länge sedan. Inte det allra lättaste;-) jag vek dock varmt och vällde. Men det ska bli skoj o se hur det går för er!


/M
Mer
4 år 8 månader sedan #35922

Hej Magnus,

Jao jag såg din renoveringen av abno 1'an, riktigt snyggt! Hammaren är riktigt bra! (har dock endast provat två andra så jag kan väl inte riktigt säga nåt, men men)

...angående strategien med vällningen, det känns ju lite enklare och mer tidsekonomiskt att kapa och välla ihop än att vika och endast dubblera lagren! Var det några fallgropar som du upptäckte? Några större misstag?

//Simon

Mer
4 år 8 månader sedan #35923

Viker man får man ett dubbellager. Staplar man kan man undvika det.


Med vänlig hälsning,
E


Emil Schönning
Mer
4 år 8 månader sedan #35924

sims skrev:

Hej Magnus,

Jao jag såg din renoveringen av abno 1'an, riktigt snyggt! Hammaren är riktigt bra! (har dock endast provat två andra så jag kan väl inte riktigt säga nåt, men men)

...angående strategien med vällningen, det känns ju lite enklare och mer tidsekonomiskt att kapa och välla ihop än att vika och endast dubblera lagren! Var det några fallgropar som du upptäckte? Några större misstag?

//Simon

Det är väl att hålla rent från glödskal och få alla lager att bita ihop. Det synds på tången att någon vällning inte lyckades. E väl bara att öva :D
Melchior skrev:
Viker man får man ett dubbellager. Staplar man kan man undvika det.


Med vänlig hälsning,
E

Men är det inte vanligast att man gör så?


/M
Mer
4 år 8 månader sedan #35928

Hm, jag är lite osäker på vad som är vanligast.

En del hugger av nästan igenom på mitten och sedan slipar rent, viker ihop och väller igen. En del hugger två hack på 1/3 och viker ihop, på så sätt tripplar lagren. Slipar rent och sedan väller igen.

Vet en riktigt duktig knivmakare som jag tror väller tre billets på en gång. Smider ut, låter svalna, kapar upp i fem delar, lägger i syra i ett tag. Staplar, svetsar och sedan väller igen. På så sätt behövs bara två vällningar... exempelvis 16-20 lager att börja med, x5 = 80 - 100.

Snabbast är nog att hugga på hälften, blåsa på med stor vinkelslip och sedan välla ihop. Så skulle man kunna klara sig med fyra vällningar. 16 x 2 = 32, 32 x 2 = 64, 64 x 2 = 128. Ganska lagom. Är man duktig så sitter vällningen på första, så man slipper göra två tre vällningar på varje vik.
På detta sätt behöver man inte låta hela klumpen svalna mellan varje vällning. Över man lite så kan det gå fort.

Exempel:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=WX4aactDK_Y#t=173s

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yfpeGaxoG1o#t=231s

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ALDaLsD7aTY#t=160s

http://www.fredeenblades.com/patternwelding.htm



/E


Emil Schönning
  • AceGuz
  • AceGuz Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #35929

Vad kul att se sådan aktivitet på denna tråd. Som Simon nämnde tidigare så ska vi försöka komma till smedjan idag(tisdag 5/3) för ytterligare lite "forgewelding" :)
Vi ska försöka ta lite nya bilder på våra damask-ämnen så ni får se.

Tack för alla tips ni hittills har hjälpt oss med.
Melchior skrev:


Vad kul att du tipsar om dessa filmer på youtube, för det är dessa som vi har försökt att följa.
http://www.mkunelius.com/videoeng.html

Även denna video har varit en stor inspirationskälla för oss.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... wfIYMyuoJI

Håll tillgodo så länge så kommer en uppdatering senare ikväll eller under morgondagen.


Stuck In The Metal With You
Mer
4 år 8 månader sedan #35930

Bra videos att ha som inspiration. Det som jag funderade lite på är risken för oxider när man lägger på borax när det har hunnit blivit så varmt. Bättre att strössla på innan det bildas glödskal. Sedan så är det gott att hålla sig över en bytta i stället för över städet. Blir så skitigt. Samt att det inte behövs så mycket borax. Smälter det ner över ytan så drar kapillärkraften in det mellan bitarna så det är ju inte så våldsam mängd som behövs. Om ni kommer att välla i gasolässja framöver vill ni inte att ämnet droppar borax i ässjan. :)

Del två när han tillverkar kniven är mycket bra, noggrant och fin form. Väldigt duktig.

Ser verkligen fram mot resultaten!

/E


Emil Schönning
Mer
4 år 8 månader sedan #35931

Läste lite mer på sidan hans och där står det:

"Next it's time to light fire to the forge. First I heat the billet to cherry red temperature and take the billet out of the forge to tighten those slabs more closely together with a few hammer blows. After that I sprikle some borax over the billet. (PICTURE 2)"

Så det är kanske kameran som lurar en att tro att det är varmare än vad det är. :)


Emil Schönning
Sidan laddades på: 0.399 sekunder
Powered by Kunena Forum