Nya inlägg

    • Valum Profilbild
    • Oxidering
    • Jag undrar var man kan köpa svavellever nuförtiden, inte ens de som levererat till mig tidigare...
    • JohanLa Profilbild
    • Ta bort profil?
    • Hej, Eftersom jag inte använder min profil på Antracit.se vill jag ta bort den, jag hittar dock...

Fler ämnen »

Topic-icon Jag blir tokig!!!

  • Suckafopoker
  • Suckafopoker Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 3 veckor sedan #33509 av Suckafopoker
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej alla kungliga smeder!
Efter att ha sett otaliga av era alster tänkta prova att mönstervälla.
Kan väl inte vara så svårt :o .
Tji fick jag. Antingen för varmt så stålet brinner upp eller så är det för kallt...

Kan ni ge tips på hur jag uppnår rätt temperatur?
Långsam bälg eller tvärt om?
Har testat allt och inte lyckats välla ihop 1 mm >:( >:(

Sucka
Mer
8 år 3 veckor sedan #33515 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det är inte särskilt svårt, man behöver bara göra rätt......... ;D

Har du slagit din lärling idag ??
  • Suckafopoker
  • Suckafopoker Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 3 veckor sedan #33516 av Suckafopoker
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hm...
Mer
8 år 3 veckor sedan #33519 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Skulle säga att det är 3 viktiga grunder,

1. ytorna är rena (vinkelslip)
2. temperaturen är rätt (boraxen bubblar och ryker när du tar ut den ur ässjan), stålet närmast vitt
3. ståltypen är av en typ som låter sig vällas lätt (inte höglegerat eller rostfritt e.d.)

Att välla i en gasolässja är lättare då man ser ämnet. Att välla i kolässja är lurigt och man måste vara bra på att elda den rätt.

Annars får jag citera en rolig historia - En man frågar en göteborgare "hur kommer jag till koncerthuset?" Göteborgaren funderar ett tag och svarar sedan "öva, öva, öva"

Har du slagit din lärling idag ??
  • Suckafopoker
  • Suckafopoker Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 3 veckor sedan #33520 av Suckafopoker
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack!
Aha, missade det där med ytorna- borstade bara med stålborste.
När du säger elda rätt menar du då "draget" i glöden (lufttillförsel)?
När jag eldar långsamt händer inget annat än att det går just långsamt och metallen blir orange men inte vit.
Cirkatid för upphettning för vällning?
Använder smideskol i fältässja.

Kul med öva, öva, öva.
Har hört samma story men om Operan (jag är operasångare)
Mer
8 år 3 veckor sedan #33522 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Elda rätt - tänker mig att hela ämnet måste nå välltemp, Det är ju inte så svårt att elda upp spetsen när andra änden är "kall" men att få hela ämnet lika varmt är inte snutet ur näsan (om ämnet är 10cm eller längre).

Smideskol är det träkol då eller? Jag eldade med träkol tidigare och drog slutsatsen att det var svårt att komma upp i välltemp, man fick ösa på en jävulens hög och sedan blåsa allt vad tygen håller med bläster. Med koks går det lättare att nå välltemp men det är oxså lätt att värma ojämnt. SKulle föreslå att du gör några försök med koks så du i alla fall slipper problemet med att nå tillräcklig temp. Sen kan du gå tillbaks till träkol när du fått lite klämm på det.

Tiden beoro på storleken men låt säga att du har ett paket på 20x40x150mm och det är lite småvarmt sedan tidigare, då tar det i min gasolässja något i stil med +1 minut skulle jag tro. Samma i ässja med koks om man är bra på att elda, sannolikt 5-10 minuter om man tar det lite lugnare (= är en sopa som jag....).

Bor granne med Gabriel Suovanen, antar du känner honom dårå..... Är lite småbekant med Carina Henriksson oxså.... apropå opera altså.

Har du slagit din lärling idag ??
  • Suckafopoker
  • Suckafopoker Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 3 veckor sedan #33523 av Suckafopoker
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Snabba svar, tack!

Nej det är koks jag använder. Försökte med träkol innan men som du skrev blev det till o elda.
Ska testa nu med några bitar jag rengjort ordentligt.

Hälsa Gabriel från Sami.
  • Suckafopoker
  • Suckafopoker Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 3 veckor sedan #33525 av Suckafopoker
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tjoho det funkade!
Tog det lite lugnare med eldningen och var nogrann med vinkelslipen.
Väntade tills det fräste och bubblade om boraxen.
Lyckades väldigt bra tycker jag.
Fråga: om det inte vällt ihop ordentigt i ytterkanterna (jag har vikt ihop en gång) vad gör jag då?
Mera borax och väll igen?

Tack!
Mer
8 år 3 veckor sedan #33526 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
fortsätt vik ihop flera gånger och skrota bort det som inte blir bra kanter & ändar (om det finns tillräckligt med material). Sannolikt ska du kasta hela biten när du är klar och göra om allt igen O0

Har du slagit din lärling idag ??
  • Suckafopoker
  • Suckafopoker Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
8 år 1 vecka sedan #33597 av Suckafopoker
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Suckafopoker skrev: Mr_President...

Du verkar ju kunnig. En fråga:
Funderar på detta med stålsorter. Jag har nämligen en hel drös med gamla filar liggandes och undrar om de kan användas till MV?

Har du hört talas om något som heter diamantstål?
Har en kniv på 1000x60x3 mm (handtag i bägge ändar)som är stämplad med det. Eggen är våldsamt vass och kniven används vidd skinngarvning.
Ämne till MV?

S

mr_president skrev: Det är väl en typiskt bra tråd att ha i forumet snarare än som PM ??

Silverstål känner jag till men inte diamantstål (annat än brynen med diamant på).

Antar att MV är MönsterVällning.

Om du kan välla så är det väl bara att prova att välla ihop det och se hur det blir. Om du inte är bra på att välla så föreslår jag att du börjar med stålsorter som är erkänt dugliga att välla så du vet att det är din teknik och inte materialet som felar (om det blir fel).

Men iom att du inte vet vilket stål det är så blir det en rätt omständig process att försöka lista ut hur du ska värmebehandla den färdiga kniven. Filar är av "fjäderstålstyp" och då lär den blir allt för hård (spröd) i ryggen om du anlöper eggen till rätt hårdhet. Fjäderstål anlöps vid sisådär 350-450 gr för att inte bli sköra och då är eggen allt för ohård.

Du kan iofs göra en "morakniv" och använda filen som egg och ha "mjukare" stål på sidorna. Men det blir ju lite (mängd) filmaterial per kniv då.

Är i alla fall vad jag tror.......

(Vad gäller skrapkniv för skinngarvning så ska den typiska kniven vara rätt slö (inte tokvass) ??)


Helt rätt!! Borde skrivit vidare här. Flyttar den hit.

Jag hänger med i ditt resonemang om filarna. Lite moment 22 alltså?
Kan man inte "isolera" eggen? Typ hamon?

Hittade en som arbetar som garvare.
Han förklarade vad kniven används till: fläska av skinnet, dvs skära bort allt fett och kött på insidan av skinnet.
Även till skärpning av skinnet (uttunnning).

Ha det!
Sidan laddades på: 0.115 sekunder
Powered by Kunena Forum