Nya inlägg

Topic-icon Smida ett enkelt svärd.

  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 11 månader sedan #5681 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej, jag har länge gått och funderat på om man ska försöka sig på att smida ett svärd. Känns som en otroligt kul grejj att kunna hänga upp på väggen hemma. Men hur ska man smida ett svärd för första gången? Jag vill inte slipa ut det utan det ska vara smitt!

Så enkelt som möjligt ska det vara, inga krångliga kruseduller, helst så vill jag att parerstången ska vara smidd också, eventuellt kan jag tänka mig att gjuta en svärdsknapp! Annars blir den smidd också! Men jag vet inte hur jag ska fästa den!?

Jag kan nog smida ett ca 60 cm långt svärd om jag smider ut tången sist. Dvs smider det från två håll! Jag har 1770 stål att ta av i olika bredder och ca 3-4 mm tjokt.

Jag kanske struntar i att härda klingan eftersom det känns lite överflödigt för första projektet.

Har tänkt mig något vikingasvärdsliknande, gillar den designen. Ganska trubbigt och knubbig klinga.

Hur gör man blodsskåran?

Jag vill ha lite hjälp med tillvägagångsätten för att kunna känna att projektet är teoretiskt möjligt, så jag vågar sätta igång, och jag lovar att lägga upp bilder som tusan!

Emil Schönning
Mer
15 år 11 månader sedan #5682 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det är inga problem att smida ett svärd. Det tar bara lite tid om man vill få det bra.
1770 är bra att använda även om 4mm känns lite klent.. satsa hellre på 6mm.
Jag börjar i spetsen och smider mig bakåt, arbetar med ca 5cm åt gången.
Håll koll på linjerna så att det inte blir ojämt, jag brukar klippa till en mall av 0.5 mm plåt som jag kollar mot hela tiden.
När du är nöjd med smidet så börjar den jobbiga biten.. Då skall man slipa bort alla hammarmärken. Grovarbetet gör jag med bandslip men sen använder jag bara filar och sandpapper.

Blodskåran gör jag med en skrapa som jag har smitt till av en gammal fil. Den är härdad men inte anlöpt och avverkar stål som om det vore smör!
Idéen till min skrapa hämtade jag här:
http://www.dfoggknives.com/Shoptips4.htm

Knappen nitas fast mot tången. Jag väller fast en bit 1312 på änden av tången så blir det lättare att nita.

//Olof Nilsson
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 11 månader sedan #5683 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för svaret!
Som alltid när man försöker sig på något nytt verkar det som man får fler frågor för varje besvarad fråga. :)

När du säger att du smider från spetsen och nedåt, hur smider du då. Smider man ut så man får en dolkliknande form? Dvs lämnar mitten tjock och försöker tunnat ut kanterna. Inget penande? Utan jämna slag och lika många slag på varje sida? Genomsnittet får ju inte vara ojämt...

Slipningen hade jag tänkt att skippa, dvs ha kvar alla märken men dock smida så inte några större slag syns. (kan vara svårt som nybörjare). Sedan borsta ordentligt med en roterade stålborste. Sen avsluta med lite vapenolja så inte det rostar..

Sedan har jag en fråga om parerstång, handtag och svärdsknapp! Är det så att man smider ut tången, rund i slutet. Sedan smider man parerstången som passas mot svärdets början, sedan ett handtag av trä(?!?) som träs på tången efter parerstången. Sedan borras svärdsknappen upp så slutet av tången går rakt igenom den. Så nitar man fast hela paketet så det blir tight. Dvs tången nyper ihop svärdsknapp, handtag och parerstång?

Detta är ett tillvägagångsätt som jag "tänkt" vore möjligt, så jag räknar med att det är fel! :)

Jag antar att denna blodskåreskrapan är så enkel som att den trekantiga filbiten är formad i spetsen som blodskåran form ska bli, precis som en hyvel för trä! Så har man en distanspinne som lägger an mot ena eggkanten på svärdet?! Så skrapar man ner skåran?

Hur görs handtaget? Trä som man lindar med läderremsor?

Hm, kan det vara ide att göra ett "minisvärd" dvs i dolkstorlek men med samma uppbyggnad? För att träna på arbetsmomenten liksom?!

Emil Schönning
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 11 månader sedan #5684 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har börjat min "faktainsamlingsfas" och hittade en mycket intressant länk, där fanns det många tips och mycket "betänkligheter", rekkomenderad läsning...

http://www.anvilfire.com/FAQs/swords_faq_index.htm

Man vill ju inte bli "den där personen" som de refererar till.  ;)

/E

Emil Schönning
Mer
15 år 11 månader sedan #5686 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

När du säger att du smider från spetsen och nedåt, hur smider du då. Smider man ut så man får en dolkliknande form? Dvs lämnar mitten tjock och försöker tunnat ut kanterna. Inget penande? Utan jämna slag och lika många slag på varje sida? Genomsnittet får ju inte vara ojämt...


Först smider jag till grundprofilen något smalare än klingans färdiga bredd, då får man bra koll på linjerna och taperingen av klingan. Sen går jag över klingan igen och börjar smida ut eggen. Kom ihåg att rikta klingan ofta annars blir det snett och fult.

Sedan har jag en fråga om parerstång, handtag och svärdsknapp! Är det så att man smider ut tången, rund i slutet. Sedan smider man parerstången som passas mot svärdets början, sedan ett handtag av trä(?!?) som träs på tången efter parerstången. Sedan borras svärdsknappen upp så slutet av tången går rakt igenom den. Så nitar man fast hela paketet så det blir tight. Dvs tången nyper ihop svärdsknapp, handtag och parerstång?


Jupp. Precis så! Jag brukar dock ha kvadratiskt tvärsnitt på hela tången, det blir lite mer inpassning men jag tycker att det sitter bättre då.

Jag antar att denna blodskåreskrapan är så enkel som att den trekantiga filbiten är formad i spetsen som blodskåran form ska bli, precis som en hyvel för trä! Så har man en distanspinne som lägger an mot ena eggkanten på svärdet?! Så skrapar man ner skåran?


Så enkelt är det! Funkar precis som en hyvel och man blir förvånad när man ser hur effektiv den är. En vass skrapa ger riktiga hyvelspån av stål.

Hur görs handtaget? Trä som man lindar med läderremsor?


Tja.. Man tager vad man haver... bara trä eller täckt med läderremsor, ihopsydd läderhylsa som man kränger över greppet eller så kan man linda greppet med tvinnad och/eller otvinnat metalltråd eller en kombination av nyss nämda tekniker.

Hm, kan det vara ide att göra ett "minisvärd" dvs i dolkstorlek men med samma uppbyggnad? För att träna på arbetsmomenten liksom?!


Börja med att göra en prototyp av vanligt 1312. Det är oerhört mycket lättare att smida än 1770 och så gör det ju inte så mycket om det blir fel!

Spana även in http://bjorn.foxtail.nu/swords.htm för en hel del matnyttig info angående svärd.

//Olof Nilsson
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 11 månader sedan #5691 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tackar så mycket för svaren, mycket matnyttigt.

Har en fråga angående infästningen av handtag och knapp.

Om man låter tången gå rakt igenom svärdsknappen så kommer ju nitningen att synas, det är inte riktigt det jag vill. Jag vill fästa knappen på ett sätt att man inte ser själva nitningen. Gänga på kanske kan gå men då är det inte säkert att man får knappen att sitta som den ska, dvs spänna ner mot handtag och parerstång. Eller funkar det att göra så ändå? Så får man gänga så det blir rätt tight och anpassa handtagets längd, låsa med locktight eller något annat slags lim?

/E

Emil Schönning
Mer
15 år 11 månader sedan - 15 år 11 månader sedan #5692 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Gör en försänkt nit och fila bort överflödigt material. Osynligt!
Eller så kan man göra en överdimentionerad nitskalle och fila/gravera till något snyggt mönster på den.

Tänk dock på att det är väldigt lätt att misslyckas med nitningen!! En stor knapp drar värmen ur tången väldigt snabbt så öva många gånger innan du bestämmer dig för att nita ihop ditt svärd.
Mitt första svärd nitade jag ihop klockan två på natten eftersom jag hade lovat leverans till medeltidsmarknaden som började dagen därpå..
Det gick åt skogen kan jag säga!!
Jag tror att jag fick borra upp och nita om tre eller fyra gånger innan det blev bra. De första föröken hade jag vällt på en bit 1770 som ersättning för det jag borrade bort men sista gången så vällde jag på en bit 1312 och då gick det mycket lättare!

//Olof Nilsson
Last edit: 15 år 11 månader sedan by SCB.
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 11 månader sedan #5693 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hm, om man måste nita på knappen när den är väldigt varm, blir inte då trähandaget förstört, man behöver ju ha tryck på handtaget för att hålla allt på plats.
Så om man värmer upp tången så kommer man ju bränna sönder handtaget.
Hur gör du när du nitar?
Kan man fästa knappen på något annat sätt? Kanske kan fuska genom att svetsa parerstången på plats innifrån sedan nita fast knappen och sedan sätta dit trähandtaget efterråt?!

/E

Emil Schönning
Mer
15 år 11 månader sedan #5694 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Man behöver ju bara värma yttersta biten på tången, 15-20mm eller så, resten kyler man av med en blöt trasa.
Sen gäller det! Snabbt på med parerstång, grepp och knapp och så nitas alltsammans fast.

Det finns en hel del tillverkare som gängar änden av tången och skruvar fast alltsammans med en mutter som försänks i knappen, tämligen osynligt och enkelt.

//Olof Nilsson
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 11 månader sedan #5695 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ah, då förstår jag, bra trick där. Hm, måste nog testa att göra några försänkta nitar först. Ta en stång och försöka på.

Vad används för borr för att göra försänkningen? Är det en vanlig borr som är 0,5 mm större så borrar man bara några millimeters hål?

När du "nitar" den är det bara några välriktade slag med hammaren eller har du något slags dorn eller något specialverktyg?

Funderar på om man gängar i toppen av tången, borrar knappen så att en bit av tången går in, sedan borrar man ett mindre hål för skruven, sedan borrar man upp frigång för skallen så den försänks, sedan en låsbricka och sedan en träplugg eller en snygg metallplugg, kan vara lite lättare men är osäker... Nitninen går snabbare men kan lätt gå fel..

/E

Emil Schönning
Mer
15 år 11 månader sedan #5696 av Alvengren
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej, jag är ganska ny på området men ett bra sätt att få punktvärme vid nitning är att värma niten med gassvets... Nu kommer säkert någon att skälla på mig för att det är fusk, men med detta sätt bör det gå att ha allt monterat under tiden man värmer.

Göran Alvengren
Mer
15 år 10 månader sedan #5698 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jo. Gassvets skulle jag gärna använda.. Om jag hade en!   :P   :)
Jag ser inget fusk i att använda gassvetsen, huvudsaken är ju att det blir varmt där man vill att det skall bli varmt.

Försänkningen brukar jag bara borra med en försänkare eller ett "lagom" stort borr. Lite luddigt men det är ju inte så överdrivet noga..  ;D

Det finns en ganska bra sida på "Albion "Swords" som beskriver deras tillverkning.
http://albion-swords.com/swords-functional.htm

//Olof Nilsson
Mer
15 år 10 månader sedan #5710 av Dark_Jester
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag vill passa på att rekommendera införskaffandet av en bok om du tänkt syssla mycket med kniv- och svärdsmide framöver också så det inte "bara" är ett projekt och inget mer:

"The Complete Bladesmith" av Jim Hrisoulas. Förbannat bra bok som dels beskriver lite historiska aspekter, men framför allt beskriver och förklarar på en lättbegripligt sätt varje arbetsmoment från stålstång till slidtillverkning till den färdiga klingan. Mycket mycket bra bok. Om du seda vill fördjupa dig ytterligare finns "The Master Bladesmith" och "The Pattern-Welded Blade; Artistry in Iron" av samma författare, den senare helt inriktad på damasksmide.

Ser mycket fram emot att se resultatet av dina vedermödor eftersom just svärd är en av de saker jag ämnar rikta in mig på (efter många slitsamma timmars egenlärning av smidestekniker, vill säga!

Of all the elements; Earth, air, fire and water, man stole only one from the gods: Fire. And with it, man forged his will upon the world!

http://www.nordanvinds.se
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 10 månader sedan #5729 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
När det gäller böcker så är jag mycket intresserad av en bra bok som beskriver svärdssmide på ett bra sätt. Jag har redan flertalet böcker om knivmakeri och grundsmide (Järnsmidesboken mm). Mottar gärna tips på litteratur!

Har fortfarande problem med hur jag vill göra knappens infästning, jag läste igenom länken till Albion swords. Om man har en rund nit så måste ju det finnas risk att knappen vrider sig ändå, dvs nitningen "håller" inte i. Jag ska inte ha svärdet till fäktning så det spelar nog inte så stor roll, men det känns bara som jag vill tillverka det på bästa möjliga sätt.

Att smida tången rund där själva knappen ska vara, så man kan lätt borra igenom knappen. Förstår inte riktigt hur man ska göra om man vill ha hålet igenom knappen och tången fyrkantig. Låter som onödigt jobb. Håller nitningen utan att knappen börjar snurra?

När det gäller trät som man ska ha till handtaget, vad ska jag välja för trä? Ek har jag möjlighet att få tag i. Det håller kanske bra för kraften som knappen trycker på med.

Känslan jag får är att krafterna inte räcker till för att få sakerna att sitta på plats. Knappens nitning måste ju trycka så hårt på trähandtaget så det inte glappar något, men inte för hårt så man spräcker träbiten! Sedan kommer ju träbiten röra på sig när fukten går ur och i. Då gäller det att det inte släpper! Det känns som det lättaste vore att gänga på knappen, det skulle vara snyggast, men det är också lättast att det går upp och släpper, svårt att få gängan så knappen ligger rätt! Att nita är mycket svårare, svårt att få tekniken att funka. Men då sitter det i stället...

Skulle väldigt se några riktiga närbilder på era svärd, speciellt knappen, handtaget och parerstång!

Hahah, som vanligt när man försöker göra något lätt första gången för att lära sig handlagen, det blir skitsvårt och så krångligt så man nästan inte vågar börja. Men det ska gå... ska nog smida ett svärd i 1312 första gången, skit i vasshet och "fjädring"... Målet är ju ändå att göra ett "Genuine Worthless Schonning Blade" så jag kan skryta lite på jobbet... (det har dragits till sin spets och jag behöver slå ner upproret), och få en riktigt ball grejj på väggen hemma... Men framför allt, att ha producerat ett svärd i smedjan, det skulle kännas bra det!

Emil Schönning
Mer
15 år 10 månader sedan #5739 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Har fortfarande problem med hur jag vill göra knappens infästning, jag läste igenom länken till Albion swords. Om man har en rund nit så måste ju det finnas risk att knappen vrider sig ändå, dvs nitningen "håller" inte i. Jag ska inte ha svärdet till fäktning så det spelar nog inte så stor roll, men det känns bara som jag vill tillverka det på bästa möjliga sätt.


Att smida tången rund där själva knappen ska vara, så man kan lätt borra igenom knappen. Förstår inte riktigt hur man ska göra om man vill ha hålet igenom knappen och tången fyrkantig. Låter som onödigt jobb. Håller nitningen utan att knappen börjar snurra?


Det finns många sätt att få allt att sitta kvar. Dels kan man ju göra försänkningen i knappen lite oval eller oregelbunden.
Eller så filar du merparten av tången som går genom knappen rund, borrar knappen och värmer den rejält i ässjan. Sen är det bara att banka ner den över tågen. Vips så har man en knapp som inte snurrar!

När det gäller trät som man ska ha till handtaget, vad ska jag välja för trä? Ek har jag möjlighet att få tag i. Det håller kanske bra för kraften som knappen trycker på med.


Man tager vad man haver.. Brukar använda äpple, körsbär, rönn m.m.. Ek blir nog bra!  :)

Känslan jag får är att krafterna inte räcker till för att få sakerna att sitta på plats. Knappens nitning måste ju trycka så hårt på trähandtaget så det inte glappar något, men inte för hårt så man spräcker träbiten! Sedan kommer ju träbiten röra på sig när fukten går ur och i. Då gäller det att det inte släpper! Det känns som det lättaste vore att gänga på knappen, det skulle vara snyggast, men det är också lättast att det går upp och släpper, svårt att få gängan så knappen ligger rätt! Att nita är mycket svårare, svårt att få tekniken att funka. Men då sitter det i stället...


Man brukar få knacka till niten lite då och då, speciellt om man "använder" svärdet mycket i olika miljöer.

Skulle väldigt se några riktiga närbilder på era svärd, speciellt knappen, handtaget och parerstång!


Ska fixa lite bilder!

//Olof Nilsson
Sidan laddades på: 0.146 sekunder
Powered by Kunena Forum