Nya inlägg

Topic-icon Svärd projekt igång :)

  • JiBe
  • JiBe Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 2 månader sedan - 11 år 9 månader sedan #5116 av JiBe
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Nu har jag äntligen fått lite stål så jag kan börja lite.
Tänkte ta lite bilder och lägga upp här medans svärdet tar form (eller går åt pipan :) )

Stålet jag fått tag på är ss2260 verktygsstål, säkert inte det bästa för svärd men det var det jag fick tag på med minst besvär och plånbok.

Det ska väl i alla fall hålla för att hänga på väggen :)

Lite jobbigt att härda med, 950 grader , men det tar jag när jag kommer dit.

Det ska bli något katana liknande är det tänkt.

Klingan ska bli ca 80cm lång, den är 6mm tjock (ska bli lite tunnare mot spetsen är det meningen) och ca 30mm bred.

Tången blir runt 13cm, det ska väl räcka tror jag.

Detta är egentligen en kopia på det jag lägger upp på min hemsida,
där finns oxå bilder med högre upplösning.

Ok här kommer första bilden.


Det är detta som ska bli svärdet ( för er som inte förstod det[:D])


För att få svärdet lite böjt har jag hammrat på egg sidan (på båda sidor)
Då sträcks den sidan och blir lite längre, medans andra sidan börjs
Så som ni har lärt mej här på forumet :)
Detta var jobbigt, jag blev trött i armen efter 10 min, behöver nog hammra lite mer tror jag [^]


Närbild på mina släggmärken :)



Lagom mycket tror jag, puh skönt att det var över, fast rätt roligt ändå.
Nu kan jag kalla svärdet för Cold forged [:D]



Efter lite arbete med vinkelslipen smalnar det av lite mot spetsen.

Nu är det mesta grov arbetet klart, ska slipa till tången och spetsen bara, sen kan jag börja med eggen. fan en katana är ju bara en enda lång egg ju !

Detta var knappt 2 timmars arbete, sen var jag tvungen att gå och jobba. men i morgon, hmm idag är det visst 01:51 :) , ska jag försöka hinna med lite till.







http://www.brundin.biz
Last edit: 11 år 9 månader sedan by JiBe.
Mer
16 år 2 månader sedan #5117 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hmm, om det skulle bli ett hänga på väggen svärd och aldrig användas så är det väll rätt onödigt att använda verktygs stål? Du behöver ju aldrig en skärande ägg på ett sånt svärd och vad jag vet så kan vanligt blöjärn få samma lyster som stål när det blir riktigt slipat och polerat :>

Och härda behöver du väll inte heller för en sådan sak, om du inte vill visa spensten i det för någon och dessutom tror jag du skadar tålet igenom att slå det kallt, vad jag vet så är stål väldigt noga på vilken värme det smids i :>

Men kan ha fel .. var ett tag sedan ja gläste något om detta .. lär ut å smida mig någon nån dag här :> Men ingen snö som dempar ljudet == kling ljud över hela byn :P Men det borde väll bara ge atmosfär till denna annars så tråkiga by :>

lycka till med svärdet iaf! :>
  • JiBe
  • JiBe Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 2 månader sedan #5118 av JiBe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nja, helst ska det ju klara o hugga lite o så där, men man vet ju inte hur det blir första gången man gör nått sånt här, vad jag menar är att stålet kanske inte passar så bra om man ska fäktas med det typ.

I alla fall ska det vara gjort av bra stål och härdat, annars är det ju inget o vara stolt över tycker inte jag.

http://www.brundin.biz
Mer
16 år 2 månader sedan #5119 av joel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
det ser ut att kunna bli bra[:)]. Jag tycker att du borde göra avsmalningen mot spetsen ända från början av klingan och inte bara den sista decimetern. Detta blir helt enkelt snyggare, skönare och mer autentiskt skulle jag tro. Jag vet inte hur ditt arbetsupplägg ser ut men mitt tips är att du gör avsmalningen med vinkelslipen och försöker att få så lite hack som möjligt. Sedan planslipar du ytan som du vinkelslipat. Planslipningen gör du ju med banslipen eller filen kanske är ännu bättre(men jobbigare) Sedan gör du eggen och då kan du ju gå tillväga på samma sätt som planslipningen om du vill. Du kanske redan hade en plan, kanske tillochmed samma men jag skriver iaf detta för säkerhets skull.

metalburg

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
  • JiBe
  • JiBe Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 2 månader sedan - 11 år 9 månader sedan #5120 av JiBe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Avsmalningen går lite mer än en dm , snarare 3, men iaf så ser jag att det ser ut som jag har slipat till hälften ungefär och sen inget mer, så det ska jämnas till lite. och det är meningen att det ska bli jämt över hela.

Idag på förmiddan hann jag göra lite mer, det börjar faktiskt likna ett svärd nu :)


Har fixat till tången och spetsen med vinkelslipen och har slipat en dryg timme på bandslipen.

Ni kanske tror att jag har slipat klart eggen nu ?


Nehej, det är maaassa kvar:)

Det var allt jag hann med idag tyvärr.

Nån mer kanske kunde kommentera att det skulle skada stålet om man kallhamrar det så som jag har gjort?



http://www.brundin.biz
Last edit: 11 år 9 månader sedan by JiBe.
Mer
16 år 2 månader sedan #5121 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
2260.. Hmm.. om jag inte har helt fel så innehåller det 1% C och 5% Cr. Helt klart inget jag skulle smida kallt!
Det är i princip samma stål som det amerikanska A2 stålet.

Jag skulle nog hoppa över härdningen om jag vore du, risken finns att ditt kallsmide har skapar sprickor i stålet och om även om det skulle lyckas överleva härdningen så är det stor risk att klingan går sönder senare.

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
  • JiBe
  • JiBe Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 2 månader sedan #5122 av JiBe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vi får väl se vad som händer, i värsta fall har jag en stång till här hemma :)

http://www.brundin.biz
Mer
16 år 2 månader sedan #5123 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Någon risk för sprickor vid kallhammringen tror jag inte det är.
du slår ju rätt så många gånger och leveranskvaliten brukar ju vara glödgat på verktygstål.

Det är värre om man kallhammrar och sträcker på en härdad bit,
då har man ju sträckt ut materialet utanför den angivna sträckgränsen.

( Tror jag alltså, det är ju mest logiskt alltså )


Kallsme´n
  • JiBe
  • JiBe Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 2 månader sedan - 11 år 9 månader sedan #5124 av JiBe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nu är det mesta färdigt innan härdning.




Blev ganska trevligt tycker jag, hoppas det inte säger PING när jag härdar det :D

http://www.brundin.biz
Last edit: 11 år 9 månader sedan by JiBe.
Mer
16 år 2 månader sedan #5125 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ser bra ut! :> Och om det säger pling så kan du säkert använda det som väggbonad hur som helst, tror inte svärdet hoppar isär och sprickan borde väll inte synas allt för mycket .. tror jag :>
Mer
16 år 2 månader sedan #5126 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Snyggt!!
Hoppas att klingan överlever härdningen. I vilket fall så måste du meddela oss resultatet! [:D]

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
Mer
16 år 2 månader sedan #5127 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

2260 är ett verktygsstål som går att härda i luft eller olja,
säkrast är nog att låta det svalna i friska luften eftersom
det är ganska klen dimension på svärdet.
Värmningstemp 950-980grader å anlöpningsvärmen är allt från 100-600grader beroende på hårdhet.
Men låt oss säga 250grader, så får du en hårdhet på 60 Rockwell C

Lycka till
Kallsme´n
  • JiBe
  • JiBe Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 2 månader sedan #5128 av JiBe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Fast det står ju forcerad luft, blir det härdat av att bara ligga och svalna då?

http://www.brundin.biz
Mer
16 år 2 månader sedan #5129 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Jo då, den är så pass klen i dimensionen att den tar härdning,
det går ju att forsera luften med en fläkt eller dyligt, genom
att man lägger den i ett tex,spirorör som man blåser luft igenom,
på så vis får man en jämnare avkylning än om man skulle blåsa
direkt på.

Kallsme´n
Mer
16 år 2 månader sedan #5130 av joel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
det ser ju jättesnyggt ut! Men mer bilder vill vi (iaf jag) se.

Vad väger svärdet?

Och hur ska du härda det?

metalburg

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Sidan laddades på: 0.081 sekunder
Powered by Kunena Forum