Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Kortsvärd av medstål - värmebehandling

  • lewisite
  • lewisite Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34375

Hej

Som helt ny inom smide och med siktet inställt på kniv/svärdsmide tog jag idag itu med att få lite praktisk erfarenhet efter extremt mycket läsande den senaste tiden men med endast en tång i bagaget (noll erfarenhet annars av smide). Tanken var först att smida ett knivblad i blötjärn för erfarenheten men så fick jag syn på grannens spark så tog en bit av meden ;D

Jag utgick från 30x4.5x320 mm stål och efter 3 timmar med min miniässja har jag smidit bladet till ett kortsvärd som är ca. 35cm långt på 0.26 kg med blodränna för breddning och avsmalning mot udden längst med hela bladet (dock blir det mycket grovslipning innan härdning med detta första blad).

Jag skulle vilja rådgöra med er om hur jag går vidare på bästa sätt med detta stål som jag antar är gamla SS1770 (sparken var mycket gammal) med en kolhalt på runt 0.6-0.8% och som kan vattenhärdas efter att man uppnått en härdtemp på 780. Min plan framöver (med full förväntan att bladet kommer spricka) är följande:

1) Normalisering som bladet är nu i tre steg: 800 -> låt svalna i gullfiber till rumstemp, 650 -> låt svalna i gullfiber till rumstemp, 500 -> låt svalna i luft.

2) Grovslipning av alla delar till K120 papper/smärgelduk

3) Härdning: 780 grader (strax över avmagnetisering), kylning i ljummet vatten (eller kanske uppvärmd matolja?) i ett stående härdningsbad jag byggt (doppas i omgångar)

4) Anlöpning: Köksugn på 250 grader i ca 2 timmar direkt efter härdning och bladet nästan går att hålla i?

5) Finslipning ner till K1200

6) Ev. polering

7) Tillverkning av detaljer i konstruktionsstål och ihopmontering


Vore mycket tacksam för råd om hur jag går vidare. Nedan följer bilder på bladet samt arbetet:

[attachment=4:2wcaiuzx]<!-- ia4 -->1.JPG<!-- ia4 -->[/attachment:2wcaiuzx]

[attachment=3:2wcaiuzx]<!-- ia3 -->2.JPG<!-- ia3 -->[/attachment:2wcaiuzx]

[attachment=2:2wcaiuzx]<!-- ia2 -->3.JPG<!-- ia2 -->[/attachment:2wcaiuzx]

[attachment=0:2wcaiuzx]<!-- ia0 -->5.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:2wcaiuzx]

[attachment=1:2wcaiuzx]<!-- ia1 -->6.JPG<!-- ia1 -->[/attachment:2wcaiuzx]

Tack på förhand!

MVH

Peter

Senast redigerad: 5 år 8 månader sedan av lewisite.
Mer
5 år 8 månader sedan #34380

Hej, det ser ju kanon ut!

Mina reflektioner
- tången ser lite tjock ut... Svårare att skafta eller mycket slipande.
- rakt och fint!! Skitbra
- Tror du ska härda i varm olja, det är snällt för stålet och minskar risken för sprickor, ej för varmt, precis efter omagnetiskt.
- använde du din giljotin till blodrännan?

Jättekul att se!

Surt att sitta på ett hotell nu när det kliar i fingrarna! :)


Emil Schönning
  • lewisite
  • lewisite Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34381

Tack E!

Tången och mycket på bladet kommer jag slipa på bandslip innan härdning då jag inte vill utmana ödet med smidet.

Giljotin användes för rännan och gick över förväntan att få dit. Tjockleken mellan sidorna är ca 2mm.

Jag får köra med olja då efter normalisering. Frågan är om jag ska slipa innan normalisering?

Med vänlig hälsning,

Peter

Senast redigerad: 5 år 8 månader sedan av lewisite.
  • lewisite
  • lewisite Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34382

En till tanke som slog mig. Då mitt hus står på en gammal sjöbotten och leran ligger ganska grunt skulle jag kunna isolera bladet med detta under härdningen. En kanske dum fråga är om tången skall ej värmas upp i samma temperatur / härdas i olja?


MVH

P

Mer
5 år 8 månader sedan #34385

Mr president kanske kan svara när det gäller lera och hammon samt isolering... :)

När det gäller tången tycker jag att du ska härda en bit upp på den så härdningsövergången inte är exakt där parerstången börjar, detta kanske kan bidra till sprickbildning när svärdet utsätts för påfrestningar.

Jag tycker du skall slipa före härdning för att få bort glödskal som kan hindra härdvätskan från att komma åt.

Kul att blodskåran fungerade att göra med giljotinen. Hur gjorde du för att få den rak och i nitten?

Med vänlig hälsning,
/E


Emil Schönning
  • lewisite
  • lewisite Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34387

Tack Emil, jag avvaktar med leran. Tanken var att sakta ner uppvärmningen i ässjan med lera på hela bladet (inklusive eggen) som jag sett i svärdtillverkning men inte hittat mycket text om detta som inte relaterar till att få en hammon. Min ässja värmer blixtfort, även på lågt tryck.

Jag har precis normaliserat bladet två cykler (ca 800 och 600) och kommer påbörja grovslipning ner till K120 eller K220 med maskin och för hand innan härdningen. Eventuellt kör jag en tredje normaliseringscykel till 500 direkt innan härdningen och kyler med olja. Jag tänkte undvika härdning av tången men kanske ett litet överlapp kanske är en vettig idé. Ansättningen till tången blev lite skarp och jag försökte mjuka upp kanten med hammarpenen.

Återkommer med mer info och bilder i dagarna och stort tack för hjälpen!

MVH

Peter

Senast redigerad: 5 år 8 månader sedan av lewisite.
Mer
5 år 8 månader sedan #34388

Låter som en bra plan. Kom ihåg att inte ha en skarp vinkel vid tångens början, blir en svag punkt för sprickor, runda den lite när du slipar.

Ser fram mot bilderna!

Med vänlig hälsning,
Emil


Emil Schönning
  • lewisite
  • lewisite Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34389

Tack, det ska jag göra. Ansättningen gjordes med gilijotin och sedan på städets kant som är mycket vasst. Jag kommer bänkslipa tångens hals så jag får en fin mjuk övergång.

MVH

P

Senast redigerad: 5 år 8 månader sedan av lewisite.
Mer
5 år 8 månader sedan #34390

Ser fint ut. Ska du slipa bort alla smidesmärken eller kommer du ha kvar dem?


Emil Schönning
  • lewisite
  • lewisite Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34396

Jag tänkte få bort allt och polera lätt matt i slutet. Jag har nu slipar ner 1-1.5 mm på sidorna och slipar ner till K400 på ytan för att känna efter. Jag kommer grovslipa ytterligare ner till 0.5-1mm tjocklek på eggen som nu är upp till 2mm närmast tången. Hade jag inte varit en nybörjare så hade det givetvis varit mindre att ta bort, men jag får lära mig med övning.

Ansättningen är nu bra och tången har reducerats ordentligt. I morgon efter slipning kommer jag normalisera en sista gång upp till ca 500 och sedan härda. Tänkte köra med vegetabilisk olja i 35 grader som härdvätska och det får bära eller brista. Jag vet att jag gav mig på ett svårt projekt nu, speciellt med okänt stål, men håller tumamrna att det funkar. Anlöper direkt efter i 225 grader i ugn i två omgångar på 30 min.

Om härdningen tar utan att det spricker och anlöpningen blir bra kommer jag gå vidare med parerstång, knapp och grepp.

Lite bilder igen:

[attachment=0:3bggizre]<!-- ia0 -->1.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:3bggizre]


MVH

Peter

Bilagor:
Senast redigerad: 5 år 8 månader sedan av lewisite.
  • lewisite
  • lewisite Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34403

En längre uppdatering....

Jag har nu (mig veterligen) härdat och anlöpt bladet.

Innan härdningen hade jag slipat ner hela bladet till K120 och körde en tredje normalisering till ca 500 grader och lät bladet kallna i luft.

Vid härdningen fick jag upp stålet till omagnetisk mycket snabbt och körde ner i matoljan jag värmt till 40 grader. Lite eld och bubblande, men det gick över fort. Här är en bild på uppsättningen:

[attachment=0:r6t9at6b]<!-- ia0 -->8.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:r6t9at6b]

Tog upp bladet, torkade av och körde med filen som gled över eggen. Jag putsade ena sidan och direkt in i ugn i 220 grader i en timme. När bladet kom ut hade det en brunaktig ton, likt mässing:
[attachment=4:r6t9at6b]<!-- ia4 -->7.JPG<!-- ia4 -->[/attachment:r6t9at6b]

Inga sprickor uppstod och jag hoppas härdningen tog. Får eventuellt rådgöra vid tillfälle.

Sedan började jag arbetet med parerstång och knapp som jag nu är färdig med för montering. Återstår att snickra trähandtag i ek och vira med rostfri tråd. Här foljer lite fler bilder:

[attachment=3:r6t9at6b]<!-- ia3 -->3.JPG<!-- ia3 -->[/attachment:r6t9at6b]

[attachment=2:r6t9at6b]<!-- ia2 -->15.JPG<!-- ia2 -->[/attachment:r6t9at6b]

[attachment=1:r6t9at6b]<!-- ia1 -->11.JPG<!-- ia1 -->[/attachment:r6t9at6b]


MVH

Peter

Mer
5 år 8 månader sedan #34404

Underbart! Så otroligt kul att se ditt första projekt!
Resultatet är ju helt suveränt! Ser att passningen mot parerstången kan behöva lite mer uppmärksamhet när du gör ditt nästa svärd. Blodskåran är lite off i spetsen, men det kan vara fotots fel.

En reflektion är att anlöpningen kan vara lite låg, halmstråfärg kan fortfarande vara lite för spröd, men jag är osäker. När man gör en kniv som är kort är det perfekt. Men vid tillverkning av svärd kan det vara lite sprött. Vad tror du SCB.

Senu till att bli helt färdig med svärdet så det inte ligger och glöms bort.... Det är så jag hela tiden gör med mina projekt :(

Kämpa!


Emil Schönning
  • lewisite
  • lewisite Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
Mer
5 år 8 månader sedan #34405

Absolut, jag ska bli klar i helgen!

Parerstången behöver lite justering vilket jag gör innan ihopmontering. Enda "fusket" blir svetsning av knappen i slutet då niten är kort. Jag gav mig på detta projekt helt utan plan och har fått en del lärdom.

Återkommer när det är klart.

MVH

P

Mer
5 år 8 månader sedan #34406

Låter toppen!

Ser fram mot att se det i verkligheten. :)

Förresten, hur går ässjan? Det ser ut att bli varmt nog på dina bilder! Är den bra att smida med? Tar det lång tid att värma upp matrialet?

/E


Emil Schönning
  • johan sangberg
  • johan sangberg Profilbild Moderator
  • Offline
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
5 år 8 månader sedan #34408

Hej

Vilken härligt tråd. Man blir glad av att se hur du utvecklas och gör fantasiska framsteg!! Nu har jag en prenumeration på tråden och ser fram emot fortsättningen 8)

//johan


Johan Sangberg
Sidan laddades på: 0.272 sekunder
Powered by Kunena Forum