Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Vikten av normalisering.

  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
5 år 9 månader sedan #34215

Hej, jag har funderat lite över vikten av normalisering. Skulle vilja reda ut begreppet och vikten av att göra det.

Min förståelse av detta är:

Vid smide vid höga temperaturer så bildas en grovkorning struktur i stålet som vid långsam avsvalning gör att stålet har spänningar, speciellt om strukturen är ojämn.
Detta skall motverkas genom att stålet hålls vid härdningstemperaturen ett tag för att sedan svalna långsamt i luften eller i ull/kolstybb.

Det jag inte riktigt förstår är om man verkligen inte uppnår samma struktur i stålet om man håller stålet vid härdtemperatur (hålltid) och sedan släcker det? När är det den finkorniga strukturen uppnås i stålet? Vid långsam avsvalning, eller vid hålltiden vid härdtemp?

Tacksam för lite svar.

/E


Emil Schönning
Mer
5 år 9 månader sedan #34216

Det där har SCB svarat på några gånger men jag har oxså rört ihop det ;D

Tror dock att det skall svalna "fort" för att bli finkorning om för långsamt grovkorningt ??? Dock inte så fort att det tar härdning (men det gör det ju inte under härdtemp...)

Får se om SCB rättar upp oss på detta.


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
5 år 9 månader sedan #34219

Ja precis, Om jag förstått det rätt så vid hög temperatur (~1000 grader) bildas stora austenitkorn, som vid avsvalning till slut blir perlit med stor skivformad ferrit i korngränserna.

Vid normalisering då stålet värms upp 30-70 grader över ferritbildningstemperatur (820 grader) bildas istället små austenitkorn som vid avsvalning i luft omvandlas till en finkorning blandning av ferrit och perlit.
Normalisering ger alltså en bättre slagseghet än vad stålet hade innan.

Om du istället släcker stålet när det är i fas av små austenitkorn borde blandning av finkornig ferrit och martensit bildas. Om du har en kolhalt på ca 0.4%, vilket är mjukare än vid högre kolhalt <0.5% då ren martensit borde bildas. Du har nu ett hårt stål igen utan den slagseghet som önskas av en normalisering...

För att svara på sista frågan är det alltså hålltiden vid härdtemperatur som skapar finkorningheten, och långsam avsvalning som ger ett icke härdat stål.


/kalle
Mer
5 år 9 månader sedan #34220

En teknik som jag vet används även om det inte är definitionen på normalisering är att göra det i flera steg.
Efter varje "nivå" låter man stålet luftsvalna till "orött".
Hög smidestemp, smidestemp, härdtemp, under härdtemp. På sista kan man släcka i vatten efter en stund om man har bråttom.
Särskilt om man vällt och stressat stålet kan detta bara en metod. Dyker oxså upp i japanskt/hammon som teknik.

Bara för att vara övertydlig - vid normalisering av kolstål så ska man inte bädda ner stålet i gullfiber eller vermekulit, då blir det FÖR långsam avsvalning ??? Eller

Kanske stål dom Orvar som härdar vid luftsvalning måste bäddas ner ?


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
5 år 9 månader sedan #34222

Hur fort det skall svalna beror på legeringinnehållet. Men generellt kan man säga: över 0.8 %C så skall stålet svalna snabbt, ingen värmekulit eller liknande alltså.
Det är bara stål med mindre än 0.8 %C som skall svalna långsamt.

Ta t.ex ett stål med 1% C.
När stålet svalnar från austenitområdet så kommer det att bildas perlit, vid ca 0.8%C består alla korn i stålet av perlit, kvar har vi då ca 0.2% C som inte får plats i perlitstrukturen, detta kol kommer att bilda järnkarbid och om man låter stålet svalna långsamt så kommer denna karbid att lägga sig i korngränserna. Och karbider i korngränserna är inget man vill ha då det pajar hållfastheten rejält.
Dessutom så kommer den långsamma avsvalningen att resultera i att perlitkornen som bildas blir stora, och stora korn är även det dåligt för hållfastheten.

Det vi vill åstadkomma med normaliseringen är att få en jämn och helst fin kornstruktur med allt överskottskol i form av små karbidpartiklar som är jämt fördelade i stålet.

Så, för att säkerställa att kornen blir så små som vi vill så skall stålet släckas så snabbt som möjligt utan att stressa det så mycket så att det spricker


//Olof Nilsson
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
5 år 9 månader sedan #34223

Intressant. Så om jag har en damask av UHB15LM (C-0,75 Si-0,2 MN-0,73 P-<0,02 S-<0,02) och 15N20 (C-0,75 Si-0,3 MN-0,4 P-0,02 S-0,015 Ni-2,0). Smider ut ett knivämne med tånge, förberett för att slipa. Hur skall jag då normalisera detta ämne?

Upp i 830-850 grader för att sedan låta avsvalna i ugnen under natten?

Blir det då rätt struktur för att slipa och härda?

/E


Emil Schönning
Mer
5 år 9 månader sedan #34225

Svalna i rumsluft ?! Tror 0,8% gäller rent kolstål (teoretiskt) vilket dina stål inte är ?? Men lite inte på mig... O0


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
5 år 9 månader sedan #34229

Äsch, jägarns också! Hela mitt inlägg försvann.
Nåväl, med lite tur kanske jag kan komma ihåg ungefär vad det var jag hade skrivit..
Legerade stål beter sig lite annorlunda men jag ser ingen mening med att låta dina två stålsorter svalna långsamt, det sabbar ju bara kornstorleken och om du vill ha ut maximal prestanda ut dina knivar så måste du fixa den ändå, då är det lika bra att baka in den biten i ”normaliserigen”
Låt ämnena svalna i luft eller använd någon långsam olja för att få ner tempen snabbt.
Den martensit som bildas tar du hand om med en avspänningsglödgning/sfäroidisering vid ca 675 grader efteråt, då får du ett stål med en, förhoppningsvis, fin kornstruktur som går att både slipa och borra. När du är klar med bearbetningen kör du en elelr ett par normaliseringscykler till och sen är stålet redor för att härdas.


//Olof Nilsson
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
5 år 9 månader sedan #34230

Så, hur blir då dina rekommenderade steg?

1. Värm till 830 grader.
2. Svalna av i luft
3. Värm till 675 grader
4. Svalna sakta/fort?
5. Bearbeta
6. 830 grader igen
7. Svalna i luft
8. 830 grader
9. Släck i varm olja.


Emil Schönning
Mer
5 år 9 månader sedan #34232

4 fort tom släck i vatten om du vill
9 olja rumstemp 15-20, om varmt (varmare än fingervarmt) risk för dålig härdning.


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
5 år 9 månader sedan #34241

mr_president skrev:

9 olja rumstemp 15-20, om varmt (varmare än fingervarmt) risk för dålig härdning.
Njaääe.. varm olja kyler snabbare än kall, 50-60 grader varm olja är rejält mycket snabbare än rumstempererad.
Fast det beror väl på hur man definerar "dålig härdning" förståss.. 60-gradig rapsolja kan ju bli för snabbt för vissa stålsorter och då blir det ju helt klart dålig härdning av det hela. ;D

Melchior. Har du några härddata på dina stålsorter? Gärna med TTT-diagram så kan vi säkert klura ut något användbart recept på den perfekta värmebehandlingen.


//Olof Nilsson
Mer
5 år 9 månader sedan #34243

Tack för den rättelsen.
Jag har använt varmt vatten och misslyckats, men att översätta det till olja var ju oriktigt.
För visst är det så att varmvatten inte duger?? När vi gjorde japanskt fick vi utebliven härdning och drog slutsatsen att max fingervarmt.


Har du slagit din lärling idag ??
Mer
5 år 9 månader sedan #34251

Melchior: varför värmebehandlingen innan bearbetningen när du ändå gör en normalisering följt av en härdning från austenitområdet? Hur högt värmer du stålet vid bearbetning?


/kalle
Mer
5 år 9 månader sedan #34255

Jag tolkade bearbetning som att även innefatta t ex. borra och planslipa, inte just plastisk bearbetning (smide). För borrning är det ju fint att veta att det inte är hårt där man "råkade" nypa med en kall tång e.d.


Har du slagit din lärling idag ??
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
5 år 9 månader sedan #34257

Hej, jag smider fram grundformen med hjälp av slägga/hammare i området gult. Kan det vara ca 1000grader?

Här finns Anlöpningsdata: <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?p=33330 ">viewtopic.php?p=33330<!-- l -->

Har inte härdningsdata tillgängligt. Skall försöka hitta det.

Varför ger varm olja snabbare avkylning än kall? Termodynamik säger att om temperaturdifferensen är högre så vandrar värmen snabbare... Har jag missat något?

/e


Emil Schönning
Sidan laddades på: 0.241 sekunder
Powered by Kunena Forum