Nya inlägg

    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...
    • Hallabro Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Tack för svar Uffe Tror iofs inte det är orsaken, tilluften jag nämnde blåser på kolen i...

Fler ämnen »

Topic-icon Smida tveeggat

  • Hadar
  • Hadar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
9 år 2 månader sedan #32158 av Hadar
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Halloj

Jag behöver tips och råd för hur jag smider tve-/dubbeleggat. Jag lyckas alltid få det förskjutet så att ena sidan får bra eggar och den andra sidan blir i det närmaste platt :( Behöver jag någon form av sänke?

Magnus - nybakad sme'halva på Bäckedals folkhögskola
Mer
9 år 2 månader sedan #32159 av Ludwigo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Borde det inte gå att luta ämnet lite så du så att säga får stöd på den fasade sidan och kan därefter smida ut den platta? Har för mig att det går lättast (tyckte jag) att smida "längs" städet med kniven liggandes nära kanten så man kan få hammarens bana en smula utanför.

Har dock ej smitt knivar, bara provat för att se om jag kunde få till något dubbelt. ::)

"Men 200 år kunna även gäddan och karpen bli, 40 års ålder kan också paddan uppnå, och lika gammal
som svinet blir kräftan, om den får leva." ur "Biologiska skisser" (1911) :)
Mer
9 år 2 månader sedan #32160 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
När vi gör tveeggade dolkar (dagger) så smider vi fram t ex. ett damaskämne som vi sen planar i planslipen. Därefter märkar man ut mitt och centrum med rits för att sedan slipa fram slutlig profil. Har man inte ett plant ämne är det svårt att få eggen i mitten/centrum.

Är kanske inte hardcore smide att slipa fram det men det är ju genom att ta bort material som man får fram det önskade damaskmönstret. Så gör vi i alla fall.

[attachment=0:291tkspe]<!-- ia0 -->dolk 1.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:291tkspe]

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
  • Hadar
  • Hadar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
9 år 2 månader sedan #32170 av Hadar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jao jag har provat detta. Har även försökt gå över det med en passning på ena sidan för att sen vända och ta andra sidan. Men jag får inte till det. Visst kan jag slipa fram det. Men då jag inte har någon bra bandslip att tillgå så är det vinkelslip som gäller. Och detta är både ett tråkigare och mer arbetsamt sätt tycker jag.

Magnus - nybakad sme'halva på Bäckedals folkhögskola
Mer
9 år 1 månad sedan #32183 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Om du bygger ett bord till mina nya knivslipar kan du få min "gamla" bandslip. Går som en klocka och är stark som en oxe. Har bl a 2 st gummi-expanderskivor som kostar 1000:-/st och plandel mm. Behöver 3-fas dock. Ska vara ett kraftigt bord med typ 8-10mm stålskiva och fyrkantsrör till ben. Någon form av hylla för elmotorn under.

[video:1nvafik9]YyhKjuo2CMo[/video:1nvafik9]

Kan ju PM'a om du är intresserad.

vete fn, får inte videon å funka ???

Har du slagit din lärling idag ??
  • Hadar
  • Hadar Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
9 år 1 månad sedan #32187 av Hadar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Låter ju frestande, men jag är varken duktig på att svetsa eller har någon bra svets... och så bor jag ju utanför Skara.

Magnus - nybakad sme'halva på Bäckedals folkhögskola
Sidan laddades på: 0.164 sekunder
Powered by Kunena Forum