Nya inlägg

    • Tuval Profilbild
    • Mekanisk släggdräng
    • Hej. Har hållit på från och till med smide under många år men har aldrig haft någon egen...
    • nilsbelsibub Profilbild
    • Borax
    • Borax för vällning och damaskussmide går att få hitta hos: Maila till: Mvh nilsbelsibub

Fler ämnen »

Topic-icon Knivsmide

  • Völun
  • Völun Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 6 månader sedan #31041 av Völun
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hejsan!

Jag har en egenbyggd gasol ässja och 2140 järn. (silverstål).
Och jag vill smida lite knivblad. jag har försökt att välla men med misslyckade resultat.
Resultaten blir att järnet blir alldeles för sprött. Antingen så grusar det bara sönder sig på städet
eller så blir det väldigt vekt och går av bara man tappar ämnet på marken. Märk väl att
jag använder borax vid vällnings ögonblicket.

Nu undrar jag om det är någon här som har lite koll på vad som kan tänkas vara fel.
Vilka temperaturer har ni när ni ska välla? använder ni Borax vid vällningsögonblicket?
vilket järn använder ni? eller stål?

något annat jag kanske inte har tänkt på..

Mvh. Völun
Mer
10 år 6 månader sedan #31047 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kanske någon med bättre mettalurgisk kompetens kan svara mer utförligt men det är något i stil med detta,

2140 är ett tämligen höglegerat vertygsstål och när det blir höglegerat är det inte lätt att välla. Det skall vara så lite jox som möjligt vid sidan av järn och kol.

Att det blir sprött har jag upplevt med UHB 26C (1,25% kol). Tror det är när man har hög kolhalt och är oförsiktig med hur man värmer som det blir sprött (eller hög legering och oförsiktig).

Vill du lyckas med vällning så ta stål som erkänt går att välla t ex. 1870 och 15n20. Titta på t ex http://www.nodellknives.se , där finns stål som väller bra.

Har du slagit din lärling idag ??
Sidan laddades på: 0.060 sekunder
Powered by Kunena Forum