Nya inlägg

Topic-icon [Löst] fråga3 Vad är termocyklering?

  • Valle
  • Valle Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #28230 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Får se om nån kan svara på den fråga.... ;)

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
Mer
12 år 1 månad sedan #28232 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Lite svårt med försvenskade termer men jag antar att du menar den engelska termen "termal cycling"? känner inte till den svenska benämningen men termocyklering känns lite avigt..? :)
Man skulle kunna säga att det är en variant av normalisering, lite enklare att genomföra då man inte nödvändigtvis måste ha tillgång till en tempreglerad ugn.
Uppvärmning till austenitområdet utan att låta alltför mycket kol gå i lösning och därefter hastig kylning under Ms temp, därefter upprepas proceduren med något lägre starttemp. I princip en härdning för att förfina konstrukturen i stålet. Nackdelen är ju att det kan vara en ganska hårdhänt behandlig vilket kan medföra en hel del spänningar i stålet.

//Olof Nilsson
  • Valle
  • Valle Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #28254 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Finns det flera gissningar? ::)

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
Mer
12 år 1 månad sedan #28286 av brok
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hvad med følgende:

Normalisering udført ved at knivbladet opvarmes til ca. 800-850 grader, og luftkøler til omring 600 grader (mister farven) opvarming igen til 800-850 grader og luftkøles.
Dette gøres 3 eller 4 gange, og sidste gang afkøles bladet langsomt i vermiculit eller lign.

Brok

TPB
Mer
12 år 1 månad sedan #28289 av Jimi
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det är en teknik för att skapa en finare "kornstruktur/kornstorlek" i stålet.

Man börjar med att värma upp stålet till en temperatur ca: ..säg drygt hundra grader över stålets austenitområde, sedan härdar man.

Värm sedan materalet igen ca: 70 grader över austenitområdet, härda igen.

Värm till ca: 40 grader över, härda åter igen.

Normalisera.

Sedan kan man härda och anlöpa som vanligt och fortfarande/återigen ha ett stål som är mycket finkornigt, trots upprepade uppvärmningar och bearbetning!

Rätt, mäster knivsmed? :)

:Jimi
  • Valle
  • Valle Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #28296 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej till alla ...Och vinnare är brok...SCB och Jimi har delvis rätt:) :) :)
Vad ska jag säga...Jimi och SCB...? Det går att göra som ni skriver,men...det bli en "hård" variant av termocyklering.Det kanske finns risken för härdspricker? Inte vet jag...
Så rätta svaret på frågan: Upprepad normalisering för att göra stålet finkornigt.

PS.
Roligt all bli kallad för Mäster knivsmed... :D Men det är lång ifrån O0

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
Sidan laddades på: 0.066 sekunder
Powered by Kunena Forum