Nya inlägg

    • Pen Profilbild
    • Ljusne-Voxna
    • Hej alla! Har för ca ett år sedan kommit över en fjäderhammare tillverkad av Ljusne Voxna. Den...
    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...

Fler ämnen »

Topic-icon [Löst] Vilken inverkan har kisel vid vällning av damask?

  • Valle
  • Valle Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
10 år 9 månader sedan - 10 år 9 månader sedan #28207 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
NY FRÅGA
VILKEN INVÄRKAN HAR KISEL VID VÄLLNING AV DAMASK? ::)

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
Last edit: 10 år 9 månader sedan by Johan Sangberg. Orsak: Ny fråga ny tråd
Mer
10 år 9 månader sedan #28213 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kisel är det ämne som gör lancashirejärn så lättvällt, främst i form av silikater och oxider med låg smältpunkt som agerar som flussmedel.
Det har även inverkan på kolets diffunderingshastighet mellan de olika lagren i damaskpaketet.

//Olof Nilsson
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
10 år 9 månader sedan #28215 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Här kommer ett funnet svar.

Kisel förtätar stålet och minskar stålets smidbarhet och svetsbarhet (vällning) ju högre halter som blandas i. Men vid halter på 1-4% ökar det stålets elastisitet, speciellt efter härdning och används flitigt i bilfjädrar. (Handbok i Järn-, Metall- och Träbearbetning av Oscar Bergman)

Så kisel borde ha samma inverkan vid vällning av damask att det förtätar stålet och ökar stålets elastisitet.

8)

//admin

Johan Sangberg
Mer
10 år 9 månader sedan #28221 av gustav_metal
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hmm, ja då talar min ringa kunskap helt emot er... men jag kanske blandar ihop kisel med nått annat.

Vad jag har hört är det så att det som gör ohomogeniserat (t.ex. ss 1310 eller lancashire) järn så vällbart är inneslutningar av en mängd olika material som gör järnet mjukare och mer klibbigt. Att man häller i små mängder av kisel i smältorna 1312 nuförtiden för att på så vis homogenisera smältan, få alla inneslutningar och orenheter att försvinna. Och därmed att det är kiseln som gör 1312 svårare att välla än t.ex. 1310
Mer
10 år 9 månader sedan #28222 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kisel tillsätter man i smältan på alla stålsorter som tillverkas idag. kiselns uppgift är att täta smältan, att ta hand om löst syre som finns i smältan och som annars skulle fälla ut som bubblor när smältan stelnar. Ett stål med gasbubblor i är otätat och tillverkas nästan inte alls idag.
Eftersom kisel är mer reaktivt än järn så oxideras kislet innan järnet, och den bildade kiseloxiden flyter upp till ytan i form av slagg.
Normalt brukar man bara tillsätta tillräckligt med kisel för att säkerställa att stålet är fritt från syre samt en liten buffert som kan vara bra vid gjutningen. I vissa stål tillsätter man dock mer kisel, uppemot 2% om man vill utnyttja de egenskaper kisel som legeringsämne ger.

Helt klart är att det är de inbakade slaggerna i lancashirejärn som gör detta så lättvällt, slagger som till stor del består av kiselföreningar, främst i form av järnsilikat och kiseloxider.

//Olof Nilsson
  • Valle
  • Valle Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
10 år 9 månader sedan #28223 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Och vinnare är :SCB :D :D :D
Så skrev han : Det har även inverkan på kolets diffunderingshastighet mellan de olika lagren i damaskpaketet.
När man gör damask så vill man ha en komposit med oregelbunden kolhalt. Man vill få får dem mjuka och hårda partier i paketen.Har man lite kisel då vandrar kolen till närliggande bit och till slut har man ett jämt kolhalt på hela paketen...
Så stålet legerat med kisel är väldigt lämpligt för damask p.g.a. kisel bromsar kolvandring...

Det var lätt fråga... ;)

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
10 år 9 månader sedan #28224 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
hehe

Oscar Bergman va inte dum han heller ;) Och Gustav säger väl samma sak då att göra något mer homogent är lika förtäta materialet. SCB e ju kemist....fusk....hehe

//admin

Johan Sangberg
  • Valle
  • Valle Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
10 år 9 månader sedan #28225 av Valle
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Alla hade rätt på sätt och vis... :o
Men jag tog den bästa svaret...


Är det nån annan som vill ställa frågan?

....jag är ingen trollkarl, men jag lär mig...
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
10 år 9 månader sedan #28227 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Perfekt...Mer frågor e bra kul ju....Men starta dom gärna i "Ny tråd"...

//admin

Johan Sangberg
Mer
10 år 9 månader sedan #28229 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kul med kluriga frågor så man får tänka till och debattera lite! ;D
Mer sånt!

//Olof Nilsson
Mer
10 år 2 månader sedan #29664 av Micke M
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Är inte inne på Antracit så ofta nu för tiden, men såna här diskussioner och kloka svar får en ju att vilja lägga lite mer tid på sidan. Kul att veta mer om kiselinblandningen i lancashire t.ex. Tack för det!

MM
Sidan laddades på: 0.178 sekunder
Powered by Kunena Forum