Nya inlägg

Topic-icon Jag vill göra ett knivblad!

  • Husqvarna
  • Husqvarna Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #27887 av Husqvarna
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej,

Ny här med en massa frågor,

Jag vill skapa ett/flera knivblad med formen som den på bilden nedan, anledningen till det är att jag inte har hittat några vettiga blad att köpa som matchar mina krav/behov när det gäller en skogskniv, jaktknivar har jag men ingen för det tyngre arbetet.



Nåväl, hur skall jag göra?

Jag hade tänkt att köpa ett par bitar kolstål från ex Nordells, låta någon skära ut konturen, arbeta själv med vinklar och fasningar för att sedan låta bladen härdas av någon med insikter.

Nu behöver jag lite handfasta råd, vilket stål passar till ett 4-5 mm tjockt blad i ryggen som är cirka 20-22 cm långt och lätt svängt?

Kan jag göra allt arbete själv med ledning av er eller behöver jag ett mer proffesionellt tillvägagångssätt.

Frågvis som behöver råd

/Christian
Mer
12 år 2 månader sedan #27893 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Angående val av stål. Vad skall du göra med kniven? Den är ju rätt grov så jag antar att det inte handlar om något finlir direkt men ska du hugga sly/ved med den, ska du stycka vilt eller ska den bara vara macho? Liten eller stor risk för att bladet rostar?
Ska du köpa från Nordell så prova UHB15LM (1778), ett enkelt billigt kolstål som kan seghärdas till en tålig kniv, synd bara att de har så klena dimensioner på sina ämnen...

Och självklart så gör du allt själv. Det går säkert bra bara du tar det lugnt och är nogrann. Eftersom du varken skall smida eller härda själv så är risken att misslyckas obefintlig såvida du inte blir alltför ivrig med vinkelslipen förståss.. ;D
Öva på en bit vanligt plattjärn tills du hittar en form som känns bra och har bra balans så slipper du kasta fint stål om det blir pannkaka av alltihopa.

//Olof Nilsson
  • Husqvarna
  • Husqvarna Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #27894 av Husqvarna
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Olof,

tack för ditt svar, kom ihåg att vi är alla barn i början,


Tja som du så enkelt kan konstatera är det frågan om en skogsverktyg, att hugga, bända och allmänt brukas vid livet i skogen.

Ja visst kan det rosta men en viktigare egenskap är att bladet skall vara lätt att skärpa och att det skall gå att få till en mycket bra skärpa.

Jag har fått rådet att titta mot kolstålen är det vettigt?

Är Nordells ok på härdning?

Dimensionerna på det tänkta bladet är 5-6 mm i ryggen, en längd om cirka totalt 320 mm, max bredd cirka 50 mm, skållorna jag funderar på är av Micarta.

Återigen tack för dina råd,

med ett lyckat första försök kan det bli fler och rent av ett fall in i smidets värld-

/Christian
Mer
12 år 2 månader sedan #27895 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tjenare, ta gärna och rita upp kniven i datorn eller på papper först. Så du får en känsla av hur du vill forma den. Sedan kan du som sagts här redan öva på en bit plåt. För att få känslan. Sedan blir det ett riktigt stål.

Om du kör kolstol 1778 (fjäderstål) som är ypperligt till knivsmide måste du komma ihåg att det rostar. Vill du ha en kniv i rosttrögt stål så får du kanske lite problem med dimentionerna. Du får leta lite efter några vettiga bitar. RWL34 är ett bra rosttrögt knivstål men ganska dyrt.

Egentligen kan du inte misslyckas, bara nöta på.

MVH
Emil

Emil Schönning
  • Husqvarna
  • Husqvarna Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #27897 av Husqvarna
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för era svar,

det här med att gneta på tills man får det rätt är helt min metod,

frågan som kvarstår då är, härdningen hur ordnar man med den?

Är det någon som känner att dom vill rekommendera någon eller ta på sig ett sådant uppdrag?

jag bor i Sthlm men har så klart tillgång till postgång som så många andra.

Slutligen hur fullständigt skall man ta ut bladet innan härdning till 100% eller skall man spara någon del?

Är det bara eggen som man skall spara en del på.

Med vänliga hälsningar och ett stort tack för det varma mottagandet.

/Christian
Mer
12 år 2 månader sedan #27898 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tjenixen.

Det finns fler här på forumet som kanske kan hjälpa till att härda... Om du vill ha det någesådär så kan vi härda i smedjan i nynäshamn, men då blir det lite komsikomsa med temperaturer, spänningar (kanske inte eftersom den inte är smidd) och härdvätska. Så är det någon som känner sig sugen på att hjälpa till så tjoa till. ;)

Du kan ta ner så du har en bra egghöjd men spara ca 0,5 mm matrial i eggen och sedan slipa det sista efter härdning, för då är det minst risk för härdsprickor. Sedan kan du också se till att borra nithålen innan du går på med härdningen så blir det lättare.

Du kommer få lite härdmönster i eggfasen så det måste ändå slipas bort... "En vass egg slipas fram" som smeden sa (fråga mig inte vem som sa det). :)

Ha det
/E

Emil Schönning
  • Husqvarna
  • Husqvarna Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #27920 av Husqvarna
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack E, då vet jag hur det skall företas detta,

jag ser med spänning, pun intended, fram emot resultatet, återstår att se hur det blir lite senare i vår.

/Christian
Sidan laddades på: 0.064 sekunder
Powered by Kunena Forum