Nya inlägg

Topic-icon lufthärdande svärd

  • joel
  • joel Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
18 år 2 månader sedan #1856 av joel
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hur skulle det vara att använda något lufthärdande stål till svärd?
skulle det förenkla härdningen?

Mvh Joel

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Mer
18 år 2 månader sedan #1857 av Silver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Alla stål lufthärdar, men jag har då i alla fall inte hört talas om något stål som kommer upp i den hårdhet som man vill ha genom att luftkylas. Knappast troligt... Men enkelt, det skulle det vara *ler*


// André Andersson
http://www.northland.nu

// André Andersson
<A HREF=" www.northland.nu "> http://www.northland.nu </A>
Mer
18 år 2 månader sedan #1858 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Helt fel, alla stål lufthärdar absolut inte i luft!!!!!!
Det finns lufhärdande stål som tex.2550.2240.2242.2536
som kan bli ända upp till 50 Rockwell C, men om dom är speciellt lämpliga för knivtillverkning vet jag ej,?
men som sagt, ytterst få stål tar härdning i luft.

Mvh
Kallsme´n
Mer
18 år 2 månader sedan #1859 av Silver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej

Helt fel, alla stål lufthärdar absolut inte i luft!!!!!!
Det finns lufhärdande stål som tex.2550.2240.2242.2536
som kan bli ända upp till 50 Rockwell C, men om dom är speciellt lämpliga för knivtillverkning vet jag ej,?
men som sagt, ytterst få stål tar härdning i luft.

Mvh
Kallsme´n




<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det jag menar med att alla stål lufthärdar är att alla stål blir hårdare om man låter det svalna snabbt i luften än om man gör en långsam nedkylning. Ett stål som du stoppar in i ässjan och tar ut igen när det är rött/orange och sedan låter luftsvalna är jobbigare att bearbeta om man tex. skall karva i det än om man normaliserar det riktigt.

// André Andersson
http://www.northland.nu

// André Andersson
<A HREF=" www.northland.nu "> http://www.northland.nu </A>
Mer
18 år 2 månader sedan #1860 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Helt fel igen!!!!!!

Men jag förstår vad du menar.

Det beror helt och hållet vad stålet innehåller.
Ta tex. ett rostfritt stål, värm upp det och låt det svalna
långsamt i luft och försök att bearbeta det,,,,just det,
nästan omöjligt, ja inte riktigt, men nästan.
Värm det rostfria till ca 960C och gör en sk.släckglödgning,
alltså snabbkylning i vatten, sen kan du bearbeta det
nästan som ett vanligt "blötjärn".

Mvh
Kallsme´n
Mer
18 år 2 månader sedan #1861 av Silver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Helt fel igen!!!!!!

Men jag förstår vad du menar.

Det beror helt och hållet vad stålet innehåller.
Ta tex. ett rostfritt stål, värm upp det och låt det svalna
långsamt i luft och försök att bearbeta det,,,,just det,
nästan omöjligt, ja inte riktigt, men nästan.
Värm det rostfria till ca 960C och gör en sk.släckglödgning,
alltså snabbkylning i vatten, sen kan du bearbeta det
nästan som ett vanligt "blötjärn".

Mvh
Kallsme´n


<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Ok, fattar galoppen.


// André Andersson
http://www.northland.nu

// André Andersson
<A HREF=" www.northland.nu "> http://www.northland.nu </A>
  • Ralph
  • Ralph Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #1862 av Ralph
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Lufthärdande stål är rätt så besvärligt att jobba med. Det är i regel en bra bit hårdare än valigt stål vid smidestemperatur, och det härdar som sagt i luft... Om du kan smida svärdet så noga att du är nöjd med resultatet utan för mycket slipning är det helt OK. Men om du behöver slipa ner klingan några mm för att få den snygg kan du nästan inte komma undan utan normalisering, vilket kan ta upp till ett dygn på hög temperatur för vissa lufthärdande stålsorter.

Dessutom är det mycket svårt att härda lufthärdande stål på rätt sätt: tänk dig t.ex 30 minuter på 1100 grader för austenisering. Det räcker inte med ögonmått och en magnet.

Anlöpning ger för vissa stålsorter först en ökning i hårdheten, och man måste anlöpa 2 eller 3 gånger 2 timmar vid typiskt 500 grader.

Så det är inte så lätt som det låter med lufthärdning...
Läs åtminståne vad som behövs för härdning och anlöpning innan du skaffar lufthärdande stål, den informationen borde vara tillgänglig där du köper stålet. Men du kan säkert få en mycket bra klinga om du väljer rätt stål och härdar det rätt!
Mer
18 år 2 månader sedan #1863 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Ett litet inlägg till ovan.
Njaej! Austenitiseringstemperatur på 1100C i 30 minuter
är helt fel för lufthärdande stål.
Tänk dej själv en färdigsmidd klinga och sedan in i ugnen
i 30 minuter 1100c,då får du ju en avkolning på ytan som heter duga,
då blir det ju inget kvar av klingan.
Smidestemperaturen däremot bör ligga mellan 1150-850c
Austenitiseringstemperaturen (fan vilket långt ord)
på lufthärdande stål är sällan under 800 och ej över 900c
lite beroende på stål.
Ta tex 2240,det har en härdtemperatur på 880-900c
och med följande anlöpning kommer man upp i ca 50 Rockwell C
vid en anlöpningstemperatur på 250C.

Mvh
Kallsme´n
Mer
18 år 2 månader sedan #1864 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej igen

Fel Fel Fel!!!!!!
Skall vara ca 42 Rockwell C.

Kallsme´n
  • joel
  • joel Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
18 år 2 månader sedan #1865 av joel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
He he,
nu vet jag!


Tack!

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Sidan laddades på: 0.075 sekunder
Powered by Kunena Forum