Nya inlägg

    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...
    • Hallabro Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Tack för svar Uffe Tror iofs inte det är orsaken, tilluften jag nämnde blåser på kolen i...

Fler ämnen »

Topic-icon Tunna arbeten i mässing

  • jonjonsson
  • jonjonsson Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
9 år 6 månader sedan #31449 av jonjonsson
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Ska göra fler masker till en bal, här är en gammal jag gjorde för två år sedan.



materialet är valsad 0.3 mm mässing, poleringsjobbet är jag litet besviken på men jag har en reservation. Jag har använt polerstål på den med såpa och försökt ta bort de värsta misstagen. Poängen med en mask man skall kunna bära är ju vikten, och denna väger mycket litet - lättare än många papier mache alster.

Eftersom jag ville ha litet gammaldags skinande utseende på den har jag tagit slutpoleringen med gamla tidningar , vilka ger en ganska fin blank yta utan att det blir maskinkänslan. Problemet med 0.3 är just att jag börjar med 0.3 , här och var är det ganska så utdraget material trots att det kanske inte syns så man kan inte bara köra en polertrissa på den - det blir helt enkelt för tunt.

Nu skall jag göra en halvmask , för nu törs jag sträcka materialet mer än sist . jag är van att jobba med minst dubbelt så tjockt så det här är finlir .Mycket av arbetet är "gnidet" , jag har en avslipad körnare och litet polerstål som jag snarare gnider materialet med än slår på det med nu . Minsta felslag blir genomslag så jag släppte hammaren direkt vid första testerna av fågelmasken som skulle blivit en uggla från början.

Detta passar egentligen ingenstans i trådarna, men kanske kan ge nån ide till de som ger sig på det. Man kan göra riktigt snygga saker som inte väger någonting för tex medeltida klädesplagg på det här sättet (dekorationsspännen etc).

Jag struntade i att glödga plåten ytterligare då den håller formen bra om den är hård när man har den på sig.

Skall ni göra sådana här rekommenderar jag nästan ni tar en vän till hjälp. Män och kvinnor har helt olika okben i ansiktet (märkte jag fort när jag började mäta på mig själv. Om du är man och provar den kommer den inte passa på en kvinna bra (jättegeneraliserande men det spar enormt med timmar)

Tidåtgången tror jag var nån timme för materialet är lättarbetat, det som var svårt var just efterarbetningen .Skall det lysa på en bal så måste det åtminstone 30cm ifrån inte gå att urskilja minsta repa. Man vill ju inte att damen man dansar med skall börja titta på det man gjort fel i stället för en själv ;)

(avklippen från 0.3 är asvassa, lägg dem definitivt i en uppsamlingslåda , det blir rakblad av dem)
Sidan laddades på: 0.136 sekunder
Powered by Kunena Forum