Nya inlägg

    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...
    • Hallabro Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Tack för svar Uffe Tror iofs inte det är orsaken, tilluften jag nämnde blåser på kolen i...

Fler ämnen »

Topic-icon Kopparsmide

  • Anders_Möller
  • Anders_Möller Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
17 år 3 månader sedan #1284 av Anders_Möller
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag har anskaffat några kopparplåtar, eftersom jag tycker att koppar är ett vackert, lättarbetat och enkelt material och står nu i begrepp att börja "smida" i koppar, som komplement till det traditionella svartjärnet.

Finns det någon annan här som är inne på kopparsmide? Någon som kanske sysslar med detta på heltid? Eller har några andra synpunkter på detta material?

Har precis köpt en mindre träsvarv så att jag kan fixa till lite formar, att knacka plåten mot.

Det vore kul att få kontakt med nån annan kopparsmed!

mvh

AM

Ändrat av - Anders Möller den 2002/08/22 23:25:00
  • Anders_Möller
  • Anders_Möller Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
17 år 1 månad sedan #1286 av Anders_Möller
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jo, det stämmer, man får endast värma så att ytan blir glödgad, vilket i praktiken innebär en glansig yta som går i regnbågens färger. Då har man uppnått rätt temp. OM man värmer tills metallen blir rödaktig är det stor risk för materialsprödhet.

Men att smida en skål i 10 mm plåt verkar overkill, jag använder som grövst 2 mm plåt, vilket gott räcker för att få snygga kanter i mynningen och en stark, men tunn, botten.

Har du provat med mässing? En aning svårare att smida i, hårdare material och svårt att finna rätt glödgningstemp. Men det går.

Har du några andra funderingar eller erfarenheter?



AM
Mer
17 år 1 månad sedan #1287 av jonjonsson
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Med risk för att vara en petimeter så tänkte jag tipsa litet.
Jag fick möjligheten att gå som gesällärling hos en gammal kopparmästare
när jag började intressera mig för de gamla yrkena.
Jag tänkte därför lämna ett par tips som jag är osäker på om ni behöver,det kanske är allmän kännedom vid det här laget men det är värt att nämnas åndå.

Koppar "smids" helst i kallt tillstånd.
Det går bra även varmt, om man vet hur man skall göra och jag kommer till detta senare.

Jag brukar däremot oftast bara "glödga" föremålen som vanligt.
Hur det går till (om man inte vet det) är att hetta upp föremålet (plåten) jämnt och prydligt så att man inte får heta punkter någonstans.
Man ser enklast på färgen, då kopparn slutat gå från brun till blågrå ton på ytan, och den blir "liksom oljig på ytan". Använder man en gasolbrännare för att värma upp föremålet får oftast flammorna en grönaktig färg när man hettat upp föremålet ordentligt. Ser man små lysande punkter som glittrar har man värmt för mycket och man bör göra om hela processen.
Kyl för all del inte om du får glittrande punkter för då får man en krackelerad yta att arbeta med, och det är inte så trevligt.

Koppar är ett av de material som fungerar omvänt mot stål, dvs det blir mjukt vid hastig avkylning till skillnad från stål.
Man kan pröva sig fram litet för att få kläm på det.

När man kyler av föremål så bör det ske så snabbt och jämnt som möjligt, och den sida som "hammarslagen" skall falla på skall först ned i badet. Då lossnar sot och eventuella föroreningar fortast.
Man kan använda sig av vatten, men det brukar oftast lämna sot efter sig på ytan, och tar man inte bort detta ordentligt så slår man sedan ned detta under bearbetningen. Detta resulterar i svarta prickar om man vill polera upp föremålet , och det bli nästan omöjligt att få snyggt.

Jag använder en lösning av låghaltig svavelsyra blandad med vatten.
Om man släpper ned varma föremål i detta så åker sotet av med en rökpuff och man får även föremålet ordentligt betat om man skulle behöva löda i materialet tex vid en tunna eller dylikt.

varning!Se upp med ångor och stänk i ögon och klädsel detta är farligt och bör göras på egen risk.
En annan aspekt är at man kan få eksem av oren koppar sk "kopparfrossa" liknande nickelallergi

När man slår försigtigt på ett riktigt glödgat föremål så skall det kännas i armen som om man slår ut modellera, och det bör vara en dov klang i hammaren (om man är i det stadiet att man använder en).

När man arbetat en stund så ökar klangen i arbetsstycket alteftersom materialet blir hårdare, och det är dags att göra om glödgningsprocessen.
Jag brukar slå på plåten med en nagel, klingar det då så är det definitivt dags att glödga om föremålet.

Koppar är mjukt, ock kan med fördel formas nästan lika bra som guld om man kan knepen.

Nu till varmbearbetning.
Gör rent föremålet ordentligt, all främmande metall eller smuts bränner hål direkt. Detta gäller även tenn och bly som reagerar agressivt med varm koppar. (lärde mig när jag arbetade som orgelpipemakare)

Värm föremålet så snabbt som möjligt med jämn värme och forma med
hammare. Det måste gå snabbt , annars oxiderar ytan och du slår in sot
och oxid i materialet. kyl snabbt efter bearbeting.
Man kan få fantastiska resultat på det här sättet om man lyckas, då sotet gör att man kan få en damastliknande ytaom man gör på rätt sätt.

Ett snabbt sätt att oxidera koppar på är annars att värma försiktigt och gnida föremålet med en lök.

Jag har kallbearbetat upp till ca 10 mm, men jag tror inte egentligen det finns någon gräns för hur tjockt material man kan kan bearbeta om man ser till att föremålet är rätt avhärdat.

koppar är mycket roligt att arbeta med och är en inkörsport till silver, dock är det mindre dyrt vilket är roligare i längden.
  • Anders_Möller
  • Anders_Möller Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
17 år 1 månad sedan #1288 av Anders_Möller
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
<font face='Arial'></font id='Arial'>

Jag vill framföra ett tack för dina råd!

Speciellt lökgnidningen var intressant...skall prova det någon gång.



AM
Sidan laddades på: 0.137 sekunder
Powered by Kunena Forum