Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Få rätt storlek på en lödd ring

  • Klas
  • Klas Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
11 år 1 månad sedan #26303 av Klas
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Har tänkt mig försöka göra en silverring som ska lödas ihop. Är lite fundersam på hur man får fram rätt diameter på den färdiga ringen. Eftersom man böjer plåten så måste rimligen utsidan sträckas eller insidan tryckas ihop. Alternativt så sker båda och det är en linje någonstans mitt i materialet som behåller sin ursprungslängd.

Om jag ska göra en ring i 2mm plåt för ett 20mm finger. Ska längden på plåten då vara. 20*pi, 22*pi eller 24*pi? Eller ska jag kanske fila kanterna sneda så att jag får den 20*pi på ena sidan och 24*pi på andra?
Mer
11 år 1 månad sedan #26304 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det brukar fungera med Diametern x pi + 2ggr plåtens tjocklek. Om ringen är väldigt bred 6-8 mm så brukar jag även lägga till en halv mm extra.
Mvh Lasse "runsilver" Larsson

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
  • Klas
  • Klas Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
11 år 1 månad sedan #26313 av Klas
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Finns det någon tanke bakom inneromkretesen plus dubbla plåttjockleken eller är det bara något som visat sig fungera? (Jag ifrågasätter inte på något vis att det fungerar, är bara nyfiken)
Mer
11 år 1 månad sedan #26315 av Runsilver
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Allt enligt instruktion från silversmideskurs för länge sen. Jag citerar ur Ica förlagets bok "Gör vackra ting av koppar, silver, emalj" vilken användes av kursledaren sid 61. Vid tillverkningen av en ringskena "bör" drygt två gånger metalltjockleken läggas till omkretsen. Detta gäller normal ringbredd. Omkretsen på bredare ringar ökas ytterligare något. Slut citat... Du får pröva dig fram men om du är rädd om metallen så pröva med något billigare material . Ta t ex tjockare papper och testa båda varianterna på en ringregel så kanske du blir övertygad. Eller varför inte bara göra en ring av tjockare silvertråd bara för att testa.
Mvh Lasse "Runsilver" Larsson

Mvh Lasse "Runsilver" Larsson
Sidan laddades på: 0.099 sekunder
Powered by Kunena Forum