Nya inlägg

    • marberg Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Ett så grovt rör är svårt att få bra drag i. Det måste bli ordentligt varmt. Då får helt...
    • Hallabro Profilbild
    • Rök i smedjan
    • Tack för svar Uffe Tror iofs inte det är orsaken, tilluften jag nämnde blåser på kolen i...

Fler ämnen »

Topic-icon härdning och slipning.

  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 5 månader sedan #6064 av Melchior
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej, jag undrar hur ni slipar--> härdar --> färdislipar era knivar?

Om man händar en kniv som man slipat ner till 1000 papper så får man härdmönster i bladet. Dessa måste man slipa ner igen och då känns det som man slösat bort all slipning. Jag har tyvärr inte tillgång till en bandputs, så jag undrar om det finns bra sätt att använda slippapper eller dyligt?!

Kan tänka mig jobba några timmar på ett knivblad men det får ju vara viss måtta på slipningstiden.

MVH
Emil

Emil Schönning
Mer
14 år 5 månader sedan #6065 av marberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vill minnas att "Silver" skrev att han grovslipade tills eggen var ca. en mm. Därefter härdnig och anlöpning med efterföljande färdigslipning. Med tanke på hur hans knivar ser ut är i alla fall inte jag beredd att oponera mot hans abetssätt. Det blir nog till att investera i någon maskin.
/Marberg

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
14 år 5 månader sedan #6074 av joel
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
det är rätt onödigt att slipa till 1000korn innan härdning (eller ens någon gång kanske) överhuvudtaget

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Mer
14 år 5 månader sedan #6075 av Cegga
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
ett tips är att vakum härda då brukar jag gå så långt som till polering men vad vet jag slipa är ju svårare än att smida ???

You can fool some people sometime´s .But you can not fool all the people all the time
Mer
14 år 5 månader sedan #6082 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Ett litet tips för att minska på glödskalet vi härdning, anlöpning är att måla ämnet med en någotsånär värmetålig färg,
tex grenrörsfärg eller liknande.
Visserligen så brinner färgen upp men det uppstår ett litet skyddande skikt som gör att inte så mycket syre kommer
åt att bilda glödskal på ytan.

Kallsme´n
Mer
14 år 4 månader sedan #6206 av brok
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Karl Schroen skriver i sin udemærkede  bog "the hand forged knife", at han inden

TPB
Sidan laddades på: 0.177 sekunder
Powered by Kunena Forum