Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon Mjukglödgning av silver

  • ginga
  • ginga Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 11 månader sedan #26305 av ginga
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Nu är jag väldigt förvirrad. Har trott att silver som blivit hårt av bearbetning ska glödgas och sedan kylas ner snabbt i kallt vatten för att återfå mjukheten och elasticiteten. Nu har jag hört att det är tvärtom, dvs att silver ska kylas av långsamt i luften efter glödgning och att det blir hårdare om man kyler av snabbt. ???
Kan någon tala om vad som gäller. Och hur är det med koppar och järn i detta avseende? >:(
Mer
10 år 11 månader sedan #26306 av Lidskjalf
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Koppar och silver är såvitt jag förstått till motsats till järn/stål så att det blir mjukt av att snabbt kylas av. Det tar ingen härdning, villket ett stål gör. Rent järn (icke kolhaltigt) går inte att härda och blir således inte hårt av snabb avskyldning. När du kallsmider en metall som silver slår du ihop atomerna och när du sedan snabbt kyler efter glödning återfår atomerna en mer lös struktur (rätta mig om jag har fel)
Mer
10 år 11 månader sedan #26307 av fredrik lundberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Okej, jag passar på och gör det ;)

När det gäller silver så spelar det ingen roll om du kyler av det snabbt eller låter det svalna långsamt, det blir mjukt iallafall.

När man tillverkar större objekt typ kannor osv. brukar man undvika att kyla av silvret snabbt eftersom större ytor lätt kan formförändras vid snabb avkylning.

mer corpus till folket!!!
  • ginga
  • ginga Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 10 månader sedan #26314 av ginga
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack snälla för svaren. :)
Jag menar förstås stål i min andra fråga. Har punsämnen från Konrad W. Ska man mjuka upp genom glödgning och långsam avsvalning i luft innan "mönstret" formas? Ska sedan den färdiga punsen glödgas och avkylas snabbt?
Mer
10 år 10 månader sedan #26317 av Lidskjalf
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

ginga skrev: Tack snälla för svaren. :)
Jag menar förstås stål i min andra fråga. Har punsämnen från Konrad W. Ska man mjuka upp genom glödgning och långsam avsvalning i luft innan "mönstret" formas? Ska sedan den färdiga punsen glödgas och avkylas snabbt?


Du ska normalisera punchen först, värm upp till en så här 7 - 8 hundra grader lägg snabbt ner i kolstybb, torr sand, torr jord eller mellan några mineralullskivor. Låt den sedan ligga där och svalna långsamt. Då är stålet normaliserat och ska inte vara härdat och då kan du bearbeta om det hur du nu vill. Härdningen gör du genom att värma änden på punchen långsamt i ässjan när den når ngefär runt 800 grader (kolla om den är omangnetisk) kyl bara nedersta centimeternpå spettsen i olja, doppa lite upp och ner. Spring sedan iväg till någon typ av smärgelmaskin och slipa lite runt spettsen kolla sedan nogrant färgen. Den ska vara klart mässingfärgad, då kyler du i vatten hela mejseln. Då har du härdat å anlöpt på samma värma.
Ja det finns nog hur många sätt som helst att göra på, om du tittar runt lite här lär du finna åtskilliga trådar som behanflar ämnet.

Ja nu blev det nog väldigt offtopic här, borde kanske startats en ny tråd.
Sidan laddades på: 0.100 sekunder
Powered by Kunena Forum