Nya inlägg

Fler ämnen »

Topic-icon sätthärdning av myrjärn

  • magnus sundelin
  • magnus sundelin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
11 år 9 månader sedan #21587 av magnus sundelin
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej på er!
Har ett 750 gr. ämne av järn. Var på kurs förra veckan och kom hem med den här lilla godbiten. Nu vill jag sätthärda delar av mitt ämne för att på så sätt kunna tillverka slöjdknivar. Är det någon som har gjort det här och kan ge mig nödvändiga fakta? Har funderingar på att smida färdigt själva bladen och därefter kola upp dem med kol från läder/klövar osv. Har ingen praktisk kunskap och vore tacksam för alla tips. Tack på förhand Magnus Sundelin
  • magnus sundelin
  • magnus sundelin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
11 år 9 månader sedan - 11 år 9 månader sedan #21588 av magnus sundelin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej!
Har en bit myrjärn på 750 gr. Var på kurs för ett tag sedan och kom hem med den här lilla guldklimpen. Vill nu få tips av någon som genomfört sätthärdning av den här typen av järn. Är intresserad av att få ämnet "genomkolat", dvs inte bara härdbart på ytan. Har en del kunskap sedan tidigare, teoretiskt! Men vill komma i kontakt med någon som gjort den typen av övning praktiskt och lyckats. Tack på förhand!
Magnus Sundelin
Last edit: 11 år 9 månader sedan by Johan Sangberg.
Mer
11 år 9 månader sedan #21590 av martin_smed
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Magnus Sundelin.
Du har tillverkat ditt järn sälv alltså, -duktigt!
Var du på kurs hos K-G kanske ?
Har ingen större kunskap om verktygssmide tyvärr men blev väldigt nyfiken när du skriver om kol ifrån
"läder o klövar", har aldrig hört talas om något sådant och jag tror inte jag är ensam om det.
Skulle vara kul med en bild av din järnbit och en liten förklaring av hur du har tillverkade den.
Här finns många vetgiriga på Antracit skall du veta och det är trevligt om man delar med sej av sina kunskaper
oavsett nivån på domsamma.

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Mer
11 år 9 månader sedan #21595 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Sätthärdning är ju en ythärdningsmetod och går således inte att genomhärda stål med,
om det inte är ett väldigt tunnt material.
Sätthärdningsdjupet beror ju på tiden i ugnen och vilket tillsatsmedel man använder.

Så här går att läsa i Tecnos handbok om smide o maskinarbeten anno 1958.

[attachment=0:cutk9u7a]<!-- ia0 -->skanna.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:cutk9u7a]


Kallsme´n
Bilagor:
Mer
11 år 9 månader sedan #21599 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ska du ha det helt genomkolat så får du antingen smida ut det till tunna plåtar, kola upp dessa och välla samman igen. Annars måste du smälta järnet i degel och öka kolhalten i smältan.
För ska du kola upp hela järnbiten via ytdiffusion få får du nog räkna med att det tar veckor i rätt temperatur, kol vandrar ju inte speciellt snabbt i en järnbit.

//Olof Nilsson
Mer
11 år 8 månader sedan #22517 av Micke M
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej.
Under mina år som smideslärare på Sätergläntan gjordes det flera försök med uppkolning av järn till stål enligt den princip du frågar om med ganska lyckade resultat. De gamla recept om att göra järn till stål vi kunde komma över jämfördes med modernare beskrivningar av sätthärdning och därefter gjordes försöken enligt följande. Man blandar träkolspulver med pulver av krossat kolat animaliskt material (mest ben). Denna blandning har sedan hällts ner i botten på ett ihopklämt järnrör, därefter har föremålet som ska kolas upp stuckits ned i röret och röret har sedan fyllts och packats hårt med mer pulver så att föremålet är helt omslutet av blandningen. Därefter har röret klämts ihop i andra änden. Sedan har det borrats en rad små hål längs rörets ena sida för att kunna släppa ut gas och fukt vid efterföljande uppvärming. Röret har sedan under flera timmar värmts i ässjan, varifrån det sedan plockats ut och fått svalna innan röret sågats upp.
Resultatet har vid alla försök alltid blivit härdbart stål, men med variation i hårdhet och härdjup. Vill minnas att härddjupet vid något tillfälle var ca 1,5 mm vilket borde göra att en normal slöjdkniv borde kunna fås att genomhärdas, dock med det problemet som tidigare kommenterats, det blir ju mest kol i ytan och mindre i kärnan, vilket är ju exakt det motsatta mot vad man önskar sig. Men å andra sidan är det ju stål istället för järn.
Jag har en beskrivning från 1700-talet i boken "Den Kloka och husaktiga gumman" och munken Teophilus skriver om det redan på 1100-talet (fast då med skinn ist. för benkross).
Lycka till!

MM
Mer
11 år 8 månader sedan #22520 av dan610324
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
jag kommer ihåg när jag började på morgårdshammars abs lärlingsskola 1977 , då var jag på härdningen under utbildningen , där kolades det småprylar i kolstubb . grejorna packades med mycket kolstubb i en plåtlåda som sedan ställdes i ugnen och fick stå till dagen efter, då togs den ut och fick svalna till kvällen innan lådan öppnades

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
10 år 7 månader sedan #27080 av Mångsidig
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Under min tid som lärling innom verktygsmakaryrket värmde vi upp järnet till ljusrött ock doppade det i Blodlutsalt (K3Fe(CN)6), proceduren upprepades ett antal gånger. Har själv ett lite problem med att få tag på blodlutsalt.
Mer
10 år 7 månader sedan #27107 av Jimi
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tråden är visserligen över ett år gammal, och jag antar att Magnus löst det vid det här laget.
Om inte... varför inte låta järnet vara en del i wootzframställning, med en försvarlig mängd kol?

Så jag svarar mest för att jag är nyfiken på blodlutsaltet, hur fungerar det här rent praktiskt?
Jag har aldrig hört talas om det här förut, har du lust att beskriva processen och vad vi kan förvänta oss efter att ha genomfört den?

Kommer järnet bli kolat i ytskiktekt eller in till kärnan (antar att det bara är ytan), skall blodlutsaltet blandas med något, skall saltet värmas Osv?

: Jimi
Mer
10 år 6 månader sedan #27635 av sylta nr1
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag fick lära mej såhär:
glödga järnet,häll ut lite blodlutsalt på en plåt,vält runt biten i saltet och sedan ner med biten i vatten fort som fasen.
Blodlutsaltet gick att köpa på apoteket (10 år sen) men dom undrade vad man skulle ha det till!
OBS GIFTIGA GASER!!!!!!!
Mer
10 år 6 månader sedan #27637 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Blodlutsaltet är en form av nitrerhärdning. Istället för att tillsätta kol som skapar hårda karbider i ytan tillsätter man kväve, från t.ex ferrocyaniden, som skapar hårda nitrider.
Jättepopulärt i industriella processer då det är snabbare och således billigare är att kola upp ytan inför härdning. Absolut inget för att öka härdbarheten i myrjärn altså.

//Olof Nilsson
  • magnus sundelin
  • magnus sundelin Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 6 månader sedan #27643 av magnus sundelin
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej och tack för alla kloka svar, jag hade faktiskt glömt tråden. Kommer att välla in ett eggstål istället för att kola upp mitt myrjärn. Har inte tiden att "bängla" kommande sommar. Ska spara merparten av järnet för att i framtiden kola upp.

MVH
Magnus Sundelin
Mer
10 år 6 månader sedan #27648 av Jimi
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

SCB skrev: tillsätter man kväve, från t.ex ferrocyaniden, som skapar hårda nitrider.


Intressant, Jag har aldrig hört talas om nitrerhärdning tidigare!
Vad är det?
Blir stålet "ythärdat" genom kväveföreningen... eller blir det härdbart i ytskiktet?
Om det är det senare, följer det samma regler/naturlagar som ett uppkolat stål?

:Jimi

PS: Magnus, jag ser fram emot att se vad du gör av ditt myrjärn, och... välkommen tillbaka till Antracit!
Mer
10 år 5 månader sedan #27649 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Stålet blir ythärdat av nitreringsprocessen, ingen efterföljande uppvärmning/avkylning behövs för att få fram den hårda strukturen. Jättebra till härdning av färdigbearbetat gods då man bara behöver värma till ca 500 grader för att stålet skall börja ta upp kvävet, då behöver man inte oroa sig så mycket för en massa glödskal eller dimensionsförändringar i ämnet som man kan få vid uppkolning som kräver högre temperaturer.

//Olof Nilsson
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
10 år 5 månader sedan #27651 av Johan Sangberg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

magnus sundelin skrev: Hej och tack för alla kloka svar, jag hade faktiskt glömt tråden.........


Hej

Kul att tråden fick liv igen och att vi kanske ser ett resultat framöver!

Tips för minnet.... ;D Högst upp över trådarna och sist finns det två rubriker som man kan använda som stöd för minnet...Bevaka denna tråd och Lägg till som bokmärke.
Då hänger man med på vad som sker i forumet.... O0

mvh
admin

Johan Sangberg
Sidan laddades på: 0.139 sekunder
Powered by Kunena Forum