Nya inlägg

Fler ämnen »

emo Vad är kvalité i smide

  • hovslagarebjörn
  • hovslagarebjörn Profilbild
  • Offline
  • Fresh Boarder
Mer
11 år 7 månader sedan #18881

Sofia skrev:


Jag kan bara hålla med ovanstående...

I ett högkvalitativt stycke smide anser jag att varje
aspekt, varje val i processen, ska kunna motiveras.
Alltifrån material till form.
Varje beståndsdel ska bidra till slutresultat.



[Hej Sofia! :) ]

Bättre svarat än Sofias svar kan det ju inte bli tycker jag! och det är väl vad jag menar med kvalité i förhållande till skicklighet. Kan man svara på alla dessa punkter kan man förmodligen göra ett till alster likadant.
Framförallt kan man i förväg tala om vad man ämnar att slutresultatet ska bli. Så jag vidhåller envist att skicklighet/erfarenhet är kvalité. Men det är ju inget man ser i loppisbodens myller av smide så det kanske inte hör hit alls.

Men hur kan man konkurrera med kinasmide? För det är väl vad den här tråden glidit in på/handlar om?
Knappast som konstsmed om man inte är yrkesskicklig och såvida man inte hittar en väldigt speciell form alt produkt och nichar sig där samt lyckas göra sig känd för just det (ormar tex :-X ). Och då funkar det ju inte att det viktiga är att avgöra vilka klumpar som ska kastas ut och vilka som ska sparas såvida man inte är skicklig nog att göra fler likadana?

Men man kan förklara varför man är bättre och då gäller det ju att man är det också. Kanske väller man istället för att svetsa? Kanske planar man med hammare istället för att slipa? Kanske bryr man sig om kolhalt och temperatur? Kanske tror man på smidesmagi och har kattpiss i härdvattnet eller endast smider i månsken? Kanske har man inte kinesiska barnarbetare? Kanske är det just så att man har ett öga för oformliga klumpar? Kanske kan man förklara konsten i formen?

Men något man framförallt kan konkurrera med är att man är tillgänglig på plats för att erbjuda ett skräddarsytt staket, trappräcke, ljuskrona, skulptur eller vad det nu kan vara....... och återigen gäller det ju att man kan redogöra för alla de punkter Sofia räknar upp - samt att man kan göra det i förväg och därmed klargöra slutresultatet. Det är kvalité i mina ögon. Jag menar; om jag beställer ett räcke av en smed för att jag sett ett tidigare jobb han/hon gjort vill ju inte jag höra att det blir vad det blir utifrån konstnärlig frihet?! Då kan jag ju göra det själv lika gärna? Jag pratar inte om att man ska massproducera kopior! Det är ju handgjort! Men det ska i vart fall likna varandra.

Och jag menar inte att klanka ner på någon för det! Man kan ju inte uppnå den skickligheten utan övning och erfarenhet. Samt det innebär ju inte att föremålet i sig nödvändigtvis håller sämre kvalité rent funktionellt- Men åtminstone jag tror att för att konkurrera med tex Kinasmide (eller "NN:s smide på hörnet" för den del) så är kunskap och skicklighet viktigare än kvaliten på slutprodukten om produkten är likvärdig och priset relativt till det.

Faaaan vad långt det blev :-\

Mvh
Björn

  • gustav_metal
  • gustav_metal Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 5 månader sedan #25597

Ja jag håller med om att det som Sofia skrev satt mit i prick... så jag vill att det skall stå här högst upp i mitt inlägg också, läs det nu innan du läser resten.
Sofia skrev:

Jag kan bara hålla med ovanstående...

I ett högkvalitativt stycke smide anser jag att varje
aspekt, varje val i processen, ska kunna motiveras.
Alltifrån material till form.
Varje beståndsdel ska bidra till slutresultat.


Och jag stämmer också in i mycket av det som Björn skriver men jag anar också en förskjutning av begrepp här... Ja det stämmer att en smed behöver vara skicklig för att kunna framställa föremål av hög kvalite men eftersom jag uppfattat det som att du talar om "konstsmide" (staket, räcken, ljuskronor, skulptur) så tror jag att skickligheten inte bara behöver ligga i förmågan att tillverka former exakt som ritningen säger. Jag tror att kvalité i konstsmide handlar lika mycket om att vara skicklig i att driva en konstnärlig process, formge.

Konstsmide är en typ av smide där formandet av järn har konstnärliga förtecken. Om man endast var ute efter funktion så skulle man med största sannolikhet bocka till ett par armeringsjärn eller nått. Handsmidda föremål av typen staket, räcken, ljusstaker eller skulpturer är alldeles för dyra att framställa för att konkurera med rationella ful-lösningar som t ex kallbockade armeringsjärn.

Så vad som är hög kvalite i konstsmide skulle jag säga är både konstens sicklighet och smidets skicklighet. Men inom konst använder man sig sällan av ordet skicklighet eftersom det då lätt blandas ihop med ett gammalt konstbegrepp där ordet konst betydde just skicklighet, de senaste 150 åren har man snarare sagt

Kvalitativt konstsmide är konstnärlig medvetenhet presenterad genom hantverksmässig skicklighet.

Mer
10 år 5 månader sedan #25605

Jag tycker om gustaf_metal's frågeställningar och tankar.

Kvalite är ett nog ett begrepp på många olika delar av smidet.

Kvalite på säkerheten i smedjan.
Kvalite på smeden - yrkesskicklighet, förståelse för kund, pålitlighet. Som Sofia och Björn sa bra.
Produkt kvalite - Uppfyllande av ställda krav.
Produktions kvalite, med sin ISO 9001 certifiering och företagssyn. Som Kallsme'n nämde.
Miljö kvalite i smidesarbetet. med ISO 14001 om man vill.
Verktygs kvalite - dåligt verktyg, dåligt resultat.

Vad gäller den objektiva kvaliten på konsten så är väll den en direkt reflektion av kvaliten på smeden och produkt- och produktions kvalite.

Men den riktigt kluriga biten är den subjektiva kvaliten på konsten.
Smeden och/eller kundes upplevelse av objektets kvalite som konst i rum, tid och relation med tidigare konsts kvalite.
Jag själv skulle vilja kunna säga att jag känner igen en duktig smed på hans verk. Och får just känslan av just konstkvalite och smedens kvalite.
Men att definiera det blir svårt.


/kalle
  • gustav_metal
  • gustav_metal Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 5 månader sedan #25656

kallistoteles skrev:

Men den riktigt kluriga biten är den subjektiva kvaliten på konsten.
Smeden och/eller kundes upplevelse av objektets kvalite som konst i rum, tid och relation med tidigare konsts kvalite.
Jag själv skulle vilja kunna säga att jag känner igen en duktig smed på hans verk. Och får just känslan av just konstkvalite och smedens kvalite.
Men att definiera det blir svårt.

Ja precis, den "subjektiva kvalitén på konsten" är intressant eftersom den berättar om hur stor förmåga konstsmidesföremålet har att skapa någon slags upplevelse i en betraktare. Erfarenheten säger ändå att flera av de alldra duktigaste konstsmederna lyckas skapa en sådan upplevelse om och om igen i mängder av människor. Vad är det dessa smeder har som andra saknar? ja någon typ av kunskap är det ju, någon typ av känsla för hur man framställer kvalitativt konstsmide.

Om vi lyckas hitta några av alla de parametrar som ger konstsmide hög kvalité så är chansen större att vi kan använda oss av dem i våra alster. Det är ju inte nödvändigt att vi definierar precis exakt vad som ger kvalite. Om vi reflekterar över och undersöker den här typen av begrepp och samtidigt delar med oss av våra tankar och låter dem ifrågasättas kommer vi med största sannolikhet att få ett mer moget och medvetet fårhållningssätt till ett kvalitetsbegrepp tillämpat på smide. Jag tror att det är grunden till att förstå kvalite på ett djupare och mer användbart vis.

Gustav

  • gustav_metal
  • gustav_metal Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 10 månader sedan #27086

Hmm, ja om kvalitétsbegreppet är svårt i smide så är det ingenting i jämförelse med konstsmide eller konst... Här är en länk till en lite flummig men ändå rätt intressant text om kvalité i konst.

http://www.brittignell.se/Om_kvalitetsbegreppet.html

Mer
9 år 10 månader sedan #27102

När jag läste företagsekonomi (kurs anpassad för hantverkare, rätt OK) 2006-2008 så fick man inte använda ordet kvalitet i vare sig företagspresentation eller affärside, så urholkat ansågs begreppet. Det ledde till väldigt många intressanta diskussioner. Vi skulle också undvika ord som "design", varpå alla raskt skrev "formgivning".

  • gustav_metal
  • gustav_metal Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 10 månader sedan #27119

Hmm ja formgivning och design ä ju faktiskt inte samma sak så jag förstår varför design blev förbjudet eftersom det verkar rimligt att de som skrev design egentligen menade formgivning.

Men att ett kvalitétsbegrepp skulle vara oanvändbart tycker jag låter som en förenkling för att undvika begreppets inneboende otydlighet/subjektivitet. För utan ett kvalitétsbegrepp verkar det omöjligt att motivera smidets dyra produktionsform. Även om man givetvis gör rätt i att undvika argumentet "för att det är kvalité" och istället bör motivera vilket typ av kvalité det bär på. Kanske man skulle säga, vilken typ av värden det har/ger.

Mer
9 år 10 månader sedan #27120

Ungefär så gick diskussionerna på kursen. Och precis som du sa så hade de flesta menat formgivning från första början.

Mer
9 år 7 månader sedan #28144

Vid gruvor anställdes förr en konstmästare för att ordna bort vatten med sinnrika stånggångar från gruvschakten. Konst = kunnande. Jon Godal skriver om handlingsburen kunskap. Många saker jag gör kan jag inte förklara med ord, det sitter i kroppen. Robert Pirsig:Zen och konsten att sköta en motorcykel diskuterar också vad kvalitet är.

  • gustav_metal
  • gustav_metal Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
Mer
9 år 7 månader sedan #28151

stigman skrev:

Vid gruvor anställdes förr en konstmästare för att ordna bort vatten med sinnrika stånggångar från gruvschakten. Konst = kunnande. Jon Godal skriver om handlingsburen kunskap. Många saker jag gör kan jag inte förklara med ord, det sitter i kroppen. Robert Pirsig:Zen och konsten att sköta en motorcykel diskuterar också vad kvalitet är.

Hmm, ja det där är ju lite förvirrande egentligen. Under 1700-talet började man förändra konstbegreppet på så vis att konst alltmer började stå för vissa specifika kunnanden. De högre konsterna eller de sköna konsterna kallades denna specifika konst och ärligt talat tror jag att skiftet idag är totalt. Om någon börjar tala om konst så tänker jag genast på tavlor, skulpturer och så kallad samtidskonst.

Däremot när någon säger EN konst då är det det gamla konstbegreppet som gäller alltså kunnande. "Det är verkligen en konst att kunna smida" har ingenting med "Jag va och tittade på konst idag". Det är olika konstbegrepp och allt blir väldigt virrigt när man blandar ihop dem.

Jo den boken avhandlar kanske snarare ett kvalitetsbegrepp grundat i praktik än konstbegreppet... Jag orkande alldrig igenom den faktiskt. Hur är det han berkriver Kvalité där då?

Mer
9 år 7 månader sedan #28156

Min norska upplaga av Zen og kunsten å vedlikholde en motorsykkel:sid 248:" Forskjellen på en god og en dårlig mekaniker er nettopp evnen til å velge de gode kjensgjerningene framfor de dårlige på grunnlag av kvalitet....Når den tradisjonelle rasjonaliteten spalter verden i subjekter og objekter, stenger den kvaliteten ute, og når du virkelig blir sittende bom fast, er det kvaliteten, ikke visse subjekter og objekter, som forteller deg hvilken retning du bör gå i."

Sidan laddades på: 0.231 sekunder
Powered by Kunena Forum